
Vooral horeca en detailhandel krijgen loonkosten vergoed
DEN HAAG (ANP) - Vooral horecabedrijven en cateraars en de detailhandel hebben tot dusver geld gekregen van uitkeringsinstantie UWV als tegemoetkoming in de loonkosten. De regeling maakt deel uit van het noodpakket van het kabinet dat het bedrijfsleven moet helpen de coronacrisis door te komen.
Ruim 21.000 werkgevers in de horeca en catering hebben in totaal 282 miljoen euro gekregen via de zogenoemde NOW-regeling. Het verwachte omzetverlies in deze sector is 82 procent. Verder hebben 20.533 bedrijven in de detailhandel een voorschot gekregen en 17.589 ondernemingen in de 'overige commerciƫle dienstverlening'. Ze kregen respectievelijk 191 miljoen en 343 miljoen euro.
Meer dan 114.000 werkgevers hebben volgens het UWV een beroep gedaan op de regeling. Van hen hebben er al 104.000 een voorschot gekregen van in totaal 1,9 miljard. Zo'n 6700 aanvragen zijn afgewezen. Bedrijven die een beroep doen op de NOW kunnen, afhankelijk van hun omzetdaling, tot 90 procent van de loonkosten vergoed krijgen.
Voorschot
Vooral werkgevers met minder dan tien mensen in dienst krijgen een NOW-voorschot. Het gaat om 70.220 bedrijven. Iets meer dan 21.000 ondernemers met 10 tot 25 werknemers kregen geld van het UWV. Van grote bedrijven met meer dan 250 werknemers werden 619 aanvragen goedgekeurd.
Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is niet verbaasd over het aantal aanvragen. "We zien dat de groei afvlakt, op zich is dat in lijn met de verwachting." Voor de regeling is voor drie maanden 10 miljard euro gereserveerd.
Verder hebben ongeveer 343.000 ondernemers volgens Koolmees een beroep gedaan op de Tozo-regeling, de steunmaatregel om zelfstandige ondernemers door de huidige crisis te loodsen. Ook dit aantal is in lijn met de ramingen, aldus de bewindsman.
Door beide regelingen worden meer dan 2 miljoen mensen geholpen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
3 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
3 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
4 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
5 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
6 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
7 uur geleden