Voor Rusland is haast geboden bij het omgooien van de olie-export
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Russische olie-industrie heeft nog iets langer dan een maand om zich voor te bereiden op nieuwe sancties van de Europese Unie die de export heel wat moeilijker maken. Een van de belangrijkste vragen is of het land voldoende schepen kan vinden waarmee ruwe aardolie de wereldmarkt op kan. Handelaren en landen buiten de EU, waaronder de Verenigde Staten, vrezen een piek in de olieprijzen als de op twee na grootste olieproducent ter wereld zijn aardolie niet kwijt kan.
De Europese Unie voert in december meerdere sancties in tegen de Russische olie-industrie. Het wordt scheepvaartbedrijven verboden Russische ruwe aardolie naar landen buiten de EU te vervoeren, maar ook om financiële of technische diensten te verlenen voor de export van ruwe aardolie als ze zich niet houden aan een prijsplafond. Maar handelaren riskeren represailles van het Kremlin als ze zich houden aan een door de EU opgelegde maximumprijs voor olie.
De afgelopen maanden kwamen steeds meer olietankers in handen van onbekende eigenaren, ziet topman Christian Ingerslev van rederij Maersk Tankers, dat zelf geen zaken doet met Rusland. "Het is heel duidelijk dat er een vloot wordt opgebouwd om dit te transporteren", zegt hij, verwijzend naar de gesanctioneerde olie. Die tankers voegen zich volgens scheepsmakelaar Breamar bij een al bestaande schaduwvloot van 240 vaartuigen die al olie vervoeren uit Venezuela en Iran, die ook te maken hebben met zware westerse sancties.
Olieprijzen
Op de achtergrond maken de VS zich zorgen over de gevolgen van de sancties voor de olieprijzen, vooral nu de prijzen aan de pomp een politiek thema zijn rond de tussentijdse verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Vooral het feit dat reders olieleveringen niet meer door firma's uit de EU kunnen laten verzekeren is volgens de Amerikanen problematisch. Veel tankers verzekeren zich voor ongelukken, waaronder olielekken, bij Europese bedrijven en kunnen niet varen als ze die dekking niet meer hebben. En zelfs als verzekeraars nog wel in staat zijn om Russische olieladingen te verzekeren, is het de vraag of zij zelf hun risico's kunnen afdekken bij herverzekeraars.
Voordat Rusland Oekraïne binnenviel exporteerde het land het grootste deel van zijn olie naar de Europese markt. Het omgooien van die handelsroutes richting India en China, die geen sancties hebben ingesteld, levert daarom hoofdbrekens op. Wie direct olie ophaalt vanuit Russische havens loopt het risico sancties te overtreden, aangezien de EU de olie-import via havens heeft verboden. Maar tot nu toe gingen veel kleinere ladingen Russische olie in Europese havens over naar grotere tankers met hun eindbestemming in Azië. Als dit niet meer mogelijk is, zullen veel meer schepen hun olieladingen op zee overslaan op een ander schip.
Na het ingaan van de nieuwe sancties zijn die zogeheten ship-to-shiptransfers waarschijnlijk niet meer mogelijk in Europese wateren. Het is ook lastig om die in de Oostzee uit te voeren, omdat de grote tankers die naar Azië varen die zee niet kunnen bevaren als ze volgeladen zitten. Een mogelijkheid is om olie over te slaan tussen twee schepen op open zee, in gebieden waar geen land iets over te zeggen heeft. Maar dat maakt de operaties nog risicovoller dan ze al zijn.
Meer uit Financieel
TRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.
6 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.
7 uur geledenLONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.
8 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
10 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
12 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.
1 dag geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.
1 dag geleden