
Voor Rusland is haast geboden bij het omgooien van de olie-export
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Russische olie-industrie heeft nog iets langer dan een maand om zich voor te bereiden op nieuwe sancties van de Europese Unie die de export heel wat moeilijker maken. Een van de belangrijkste vragen is of het land voldoende schepen kan vinden waarmee ruwe aardolie de wereldmarkt op kan. Handelaren en landen buiten de EU, waaronder de Verenigde Staten, vrezen een piek in de olieprijzen als de op twee na grootste olieproducent ter wereld zijn aardolie niet kwijt kan.
De Europese Unie voert in december meerdere sancties in tegen de Russische olie-industrie. Het wordt scheepvaartbedrijven verboden Russische ruwe aardolie naar landen buiten de EU te vervoeren, maar ook om financiële of technische diensten te verlenen voor de export van ruwe aardolie als ze zich niet houden aan een prijsplafond. Maar handelaren riskeren represailles van het Kremlin als ze zich houden aan een door de EU opgelegde maximumprijs voor olie.
De afgelopen maanden kwamen steeds meer olietankers in handen van onbekende eigenaren, ziet topman Christian Ingerslev van rederij Maersk Tankers, dat zelf geen zaken doet met Rusland. "Het is heel duidelijk dat er een vloot wordt opgebouwd om dit te transporteren", zegt hij, verwijzend naar de gesanctioneerde olie. Die tankers voegen zich volgens scheepsmakelaar Breamar bij een al bestaande schaduwvloot van 240 vaartuigen die al olie vervoeren uit Venezuela en Iran, die ook te maken hebben met zware westerse sancties.
Olieprijzen
Op de achtergrond maken de VS zich zorgen over de gevolgen van de sancties voor de olieprijzen, vooral nu de prijzen aan de pomp een politiek thema zijn rond de tussentijdse verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Vooral het feit dat reders olieleveringen niet meer door firma's uit de EU kunnen laten verzekeren is volgens de Amerikanen problematisch. Veel tankers verzekeren zich voor ongelukken, waaronder olielekken, bij Europese bedrijven en kunnen niet varen als ze die dekking niet meer hebben. En zelfs als verzekeraars nog wel in staat zijn om Russische olieladingen te verzekeren, is het de vraag of zij zelf hun risico's kunnen afdekken bij herverzekeraars.
Voordat Rusland Oekraïne binnenviel exporteerde het land het grootste deel van zijn olie naar de Europese markt. Het omgooien van die handelsroutes richting India en China, die geen sancties hebben ingesteld, levert daarom hoofdbrekens op. Wie direct olie ophaalt vanuit Russische havens loopt het risico sancties te overtreden, aangezien de EU de olie-import via havens heeft verboden. Maar tot nu toe gingen veel kleinere ladingen Russische olie in Europese havens over naar grotere tankers met hun eindbestemming in Azië. Als dit niet meer mogelijk is, zullen veel meer schepen hun olieladingen op zee overslaan op een ander schip.
Na het ingaan van de nieuwe sancties zijn die zogeheten ship-to-shiptransfers waarschijnlijk niet meer mogelijk in Europese wateren. Het is ook lastig om die in de Oostzee uit te voeren, omdat de grote tankers die naar Azië varen die zee niet kunnen bevaren als ze volgeladen zitten. Een mogelijkheid is om olie over te slaan tussen twee schepen op open zee, in gebieden waar geen land iets over te zeggen heeft. Maar dat maakt de operaties nog risicovoller dan ze al zijn.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Casino's kunnen een gedeeltelijke terugbetaling van de kansspelheffing krijgen. Het gaat om de heffingen die ze moesten betalen tijdens de coronapandemie, terwijl ze toen gedwongen gesloten waren. Dat heeft de Kansspelautoriteit (Ksa) besloten.
3 minuten geledenBEIJING (ANP/RTR) - China houdt volgende week een hoorzitting over het onderzoek naar het vermeende dumpen van goedkoop varkensvlees uit de Europese Unie op de Chinese markt. Vorige maand voerde China voorlopige importheffingen in op varkensvlees, die ook vleesverwerker Vion uit Boxtel en Westfort Vleesproducten uit IJsselstein raken.
53 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Russische staat moet de schadevergoeding van ruim 50 miljard dollar aan de voormalige aandeelhouders van olieconcern Yukos gewoon betalen. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld in de langlopende zaak. Daarmee volgt de hoogste rechter in Nederland een advies van de advocaat-generaal uit april.
1 uur geledenSTUTTGART (ANP/BLOOMBERG) - Porsche is in gesprek met Michael Leiters, voormalig directeur van McLaren, om Oliver Blume te vervangen als hoogste baas bij de Duitse sportwagenfabrikant. Porsche staat al lange tijd onder druk om Blume, die zowel Porsche als Volkswagen leidt, te vervangen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Chinese overheid handelde op basis van verkeerde aannames toen zij chipfabrikant Nexperia exportbeperkingen oplegde, als reactie op het ingrijpen door de Nederlandse regering bij het bedrijf. Dat heeft demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) gezegd voor aanvang van de ministerraad. Hij heeft het idee dat de Chinezen "toch een aantal dingen door elkaar halen".
1 uur geledenMADRID (ANP/BLOOMBERG) - De voorzitter van de Spaanse bank BBVA, Carlos Torres, is niet van plan zijn functie neer te leggen na de mislukte overname van de kleinere rivaal Banco Sabadell. Torres was anderhalf jaar lang de drijvende kracht achter die overnamepoging ter waarde van ruim 16 miljard euro, maar donderdag werd duidelijk dat die niet doorgaat.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Telecombedrijf Odido heeft een boete van ruim 1,5 miljoen euro gekregen van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) omdat het aftapsysteem op meerdere punten niet aan de wettelijke beveiligingseisen voldeed. Inmiddels zijn de beveilingsrisico's weggenomen door Odido. Telecombedrijven zijn verplicht om aftappen door politie en veiligheidsdiensten mogelijk te maken.
2 uur geleden