Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Voor Rusland is haast geboden bij het omgooien van de olie-export

Voor Rusland is haast geboden bij het omgooien van de olie-export

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Russische olie-industrie heeft nog iets langer dan een maand om zich voor te bereiden op nieuwe sancties van de Europese Unie die de export heel wat moeilijker maken. Een van de belangrijkste vragen is of het land voldoende schepen kan vinden waarmee ruwe aardolie de wereldmarkt op kan. Handelaren en landen buiten de EU, waaronder de Verenigde Staten, vrezen een piek in de olieprijzen als de op twee na grootste olieproducent ter wereld zijn aardolie niet kwijt kan.

De Europese Unie voert in december meerdere sancties in tegen de Russische olie-industrie. Het wordt scheepvaartbedrijven verboden Russische ruwe aardolie naar landen buiten de EU te vervoeren, maar ook om financiële of technische diensten te verlenen voor de export van ruwe aardolie als ze zich niet houden aan een prijsplafond. Maar handelaren riskeren represailles van het Kremlin als ze zich houden aan een door de EU opgelegde maximumprijs voor olie.

De afgelopen maanden kwamen steeds meer olietankers in handen van onbekende eigenaren, ziet topman Christian Ingerslev van rederij Maersk Tankers, dat zelf geen zaken doet met Rusland. "Het is heel duidelijk dat er een vloot wordt opgebouwd om dit te transporteren", zegt hij, verwijzend naar de gesanctioneerde olie. Die tankers voegen zich volgens scheepsmakelaar Breamar bij een al bestaande schaduwvloot van 240 vaartuigen die al olie vervoeren uit Venezuela en Iran, die ook te maken hebben met zware westerse sancties.

Olieprijzen

Op de achtergrond maken de VS zich zorgen over de gevolgen van de sancties voor de olieprijzen, vooral nu de prijzen aan de pomp een politiek thema zijn rond de tussentijdse verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Vooral het feit dat reders olieleveringen niet meer door firma's uit de EU kunnen laten verzekeren is volgens de Amerikanen problematisch. Veel tankers verzekeren zich voor ongelukken, waaronder olielekken, bij Europese bedrijven en kunnen niet varen als ze die dekking niet meer hebben. En zelfs als verzekeraars nog wel in staat zijn om Russische olieladingen te verzekeren, is het de vraag of zij zelf hun risico's kunnen afdekken bij herverzekeraars.

Voordat Rusland Oekraïne binnenviel exporteerde het land het grootste deel van zijn olie naar de Europese markt. Het omgooien van die handelsroutes richting India en China, die geen sancties hebben ingesteld, levert daarom hoofdbrekens op. Wie direct olie ophaalt vanuit Russische havens loopt het risico sancties te overtreden, aangezien de EU de olie-import via havens heeft verboden. Maar tot nu toe gingen veel kleinere ladingen Russische olie in Europese havens over naar grotere tankers met hun eindbestemming in Azië. Als dit niet meer mogelijk is, zullen veel meer schepen hun olieladingen op zee overslaan op een ander schip.

Na het ingaan van de nieuwe sancties zijn die zogeheten ship-to-shiptransfers waarschijnlijk niet meer mogelijk in Europese wateren. Het is ook lastig om die in de Oostzee uit te voeren, omdat de grote tankers die naar Azië varen die zee niet kunnen bevaren als ze volgeladen zitten. Een mogelijkheid is om olie over te slaan tussen twee schepen op open zee, in gebieden waar geen land iets over te zeggen heeft. Maar dat maakt de operaties nog risicovoller dan ze al zijn.

Meer uit Financieel

Dr. Martens verplaatst productie om impact heffingen te beperken

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Schoenenmerk Dr. Martens verplaatst de productie van een deel van zijn schoenen van Laos naar Vietnam, om de impact van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump te verzachten. Ook is het Britse bedrijf, dat bekendstaat om de hoge laarzen met dikke zolen, van plan de prijzen van sommige van zijn schoenen vanaf volgend jaar te verhogen.

1 uur geleden
Brussel past regels aan voor duurzame investeringen

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor soort investeringen het gaat, zodat investeerders en particuliere klanten beter kunnen zien of het om een duurzame investering gaat.

2 uur geleden
Meta moet Spaanse mediabedrijven bijna half miljard betalen

MADRID (ANP/RTR/AFP) - Facebook-eigenaar Meta Platforms moet tientallen Spaanse mediabedrijven in totaal 479 miljoen euro betalen voor vermeende overtredingen van regels rond concurrentie bij adverteren en bescherming van consumentengegevens. Dat heeft een Spaanse rechtbank donderdag bepaald.

2 uur geleden
ABN AMRO-econoom Phlippen wordt hoofd duurzaamheid bij bank

AMSTERDAM (ANP) - De teruggetreden hoofdeconoom van ABN AMRO, Sandra Phlippen, wordt het hoofd duurzaamheid bij dezelfde bank. Het is de bedoeling dat ze vanuit die functie duurzaamheid integreert in de kernactiviteiten van ABN AMRO, meldt het financiële concern.

2 uur geleden
Peter Gillis wil belastingfraudezaak overdoen bij rechtbank

DEN BOSCH (ANP) - Realityster en vastgoedondernemer Peter Gillis wil dat een rechtszaak tegen hem over belastingfraude opnieuw bij de rechtbank komt. Dit heeft zijn advocaat Mark Hendriks donderdag verzocht tijdens de eerste zitting in het hoger beroep van Gillis in het gerechtshof in Den Bosch. De rechter wees het verzoek echter af.

2 uur geleden
Vrachtwagenfabrikant MAN schrapt 2300 banen in Duitsland

MÜNCHEN (ANP) - Vrachtwagen- en busfabrikant MAN wil in Duitsland ongeveer 2300 banen schrappen, meldt een woordvoerder aan persbureau dpa. De onderneming, die ook aan Nederlandse bedrijven levert, zegt te kampen met een aanhoudend zwakke markt voor trucks en de ingreep moet voor lagere kosten zorgen. Het geld dat MAN daarmee vrijspeelt, zou bedoeld zijn voor investeringen in nieuwe voertuigen zoals elektrische trucks.

3 uur geleden
Topman TotalEnergies waarschuwt voor grote afhankelijkheid lng VS

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Europa moet voorkomen dat het te afhankelijk wordt van de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit de Verenigde Staten. Dat zei topman Patrick Pouyanné van het grote Franse olie- en gasconcern TotalEnergies. De Europese Unie wil in 2027 de import van lng uit Rusland helemaal verbieden, wat weer de prijzen van Amerikaans gas kan aanjagen.

4 uur geleden