
Voor Rusland is haast geboden bij het omgooien van de olie-export
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Russische olie-industrie heeft nog iets langer dan een maand om zich voor te bereiden op nieuwe sancties van de Europese Unie die de export heel wat moeilijker maken. Een van de belangrijkste vragen is of het land voldoende schepen kan vinden waarmee ruwe aardolie de wereldmarkt op kan. Handelaren en landen buiten de EU, waaronder de Verenigde Staten, vrezen een piek in de olieprijzen als de op twee na grootste olieproducent ter wereld zijn aardolie niet kwijt kan.
De Europese Unie voert in december meerdere sancties in tegen de Russische olie-industrie. Het wordt scheepvaartbedrijven verboden Russische ruwe aardolie naar landen buiten de EU te vervoeren, maar ook om financiële of technische diensten te verlenen voor de export van ruwe aardolie als ze zich niet houden aan een prijsplafond. Maar handelaren riskeren represailles van het Kremlin als ze zich houden aan een door de EU opgelegde maximumprijs voor olie.
De afgelopen maanden kwamen steeds meer olietankers in handen van onbekende eigenaren, ziet topman Christian Ingerslev van rederij Maersk Tankers, dat zelf geen zaken doet met Rusland. "Het is heel duidelijk dat er een vloot wordt opgebouwd om dit te transporteren", zegt hij, verwijzend naar de gesanctioneerde olie. Die tankers voegen zich volgens scheepsmakelaar Breamar bij een al bestaande schaduwvloot van 240 vaartuigen die al olie vervoeren uit Venezuela en Iran, die ook te maken hebben met zware westerse sancties.
Olieprijzen
Op de achtergrond maken de VS zich zorgen over de gevolgen van de sancties voor de olieprijzen, vooral nu de prijzen aan de pomp een politiek thema zijn rond de tussentijdse verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Vooral het feit dat reders olieleveringen niet meer door firma's uit de EU kunnen laten verzekeren is volgens de Amerikanen problematisch. Veel tankers verzekeren zich voor ongelukken, waaronder olielekken, bij Europese bedrijven en kunnen niet varen als ze die dekking niet meer hebben. En zelfs als verzekeraars nog wel in staat zijn om Russische olieladingen te verzekeren, is het de vraag of zij zelf hun risico's kunnen afdekken bij herverzekeraars.
Voordat Rusland Oekraïne binnenviel exporteerde het land het grootste deel van zijn olie naar de Europese markt. Het omgooien van die handelsroutes richting India en China, die geen sancties hebben ingesteld, levert daarom hoofdbrekens op. Wie direct olie ophaalt vanuit Russische havens loopt het risico sancties te overtreden, aangezien de EU de olie-import via havens heeft verboden. Maar tot nu toe gingen veel kleinere ladingen Russische olie in Europese havens over naar grotere tankers met hun eindbestemming in Azië. Als dit niet meer mogelijk is, zullen veel meer schepen hun olieladingen op zee overslaan op een ander schip.
Na het ingaan van de nieuwe sancties zijn die zogeheten ship-to-shiptransfers waarschijnlijk niet meer mogelijk in Europese wateren. Het is ook lastig om die in de Oostzee uit te voeren, omdat de grote tankers die naar Azië varen die zee niet kunnen bevaren als ze volgeladen zitten. Een mogelijkheid is om olie over te slaan tussen twee schepen op open zee, in gebieden waar geen land iets over te zeggen heeft. Maar dat maakt de operaties nog risicovoller dan ze al zijn.
Meer uit Financieel
FRANKFURT (ANP) - Duitse autoriteiten hebben een cryptodienst uit de lucht gehaald die volgens de politie hielp bij witwassen. Daarbij nam de politie ook cryptomunten ter waarde van 34 miljoen euro in beslag, meldt de Duitse federale recherchedienst. Die onderzocht de zogeheten swapdienst eXch samen met de Nederlandse Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD).
15 minuten geledenGENÈVE (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering overweegt een drastische verlaging van de handelstarieven voor te stellen tijdens de gesprekken die komend weekend met China worden gehouden. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De regering van president Donald Trump streeft daarbij naar een verlaging van de heffingen tot onder de 60 procent en China zou daar open voor staan.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Er lijkt definitief een einde te komen aan de failliete interieurwinkelketen CASA in Nederland. Bij curator Bart Louwerier hebben zich nog geen serieuze kandidaten gemeld voor een doorstart. Donderdag is de faillissementsuitverkoop begonnen in achttien winkels, die zo'n vier weken duurt.
2 uur geledenKADOMA (ANP) - Bij het Japanse elektronica- en techbedrijf Panasonic verdwijnen wereldwijd 10.000 banen. Het concern wil wereldwijd zijn "personeelsbestand optimaliseren", maakte de fabrikant van camera's, televisies en batterijen voor elektrische auto's vrijdag bekend. Bij Panasonic werken ongeveer 207.000 mensen.
2 uur geledenNEW YORK (ANP/AFP) - De oprichter en voormalig topman van de failliete cryptobank Celsius Alexander Mashinsky is veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf. Hij had in december schuld bekend aan beleggingsfraude. De straf werd opgelegd door een rechter in New York en behoort tot een van de langste straffen die voortkomen uit de ineenstorting van de cryptomarkten in 2022.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - International Airlines Group (IAG) bevestigt voor miljarden dollars aan vliegtuigen te kopen van de Amerikaanse fabrikant Boeing. Daarnaast bestelt het moederbedrijf van British Airways nieuwe Airbus-vliegtuigen. Donderdag meldde de Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick al dat een Brits bedrijf voor 10 miljard dollar aan Amerikaanse vliegtuigen zou kopen.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Brunel behoorde vrijdag tot de verliezers op het Damrak. De detacheerder zag de omzet en winst dalen in het eerste kwartaal. Topman Peter de Laat sprak van een "uitdagend kwartaal". De toenemende geopolitieke onzekerheid en de verslechterende economische omstandigheden zorgden volgens hem voor vertragingen bij de start van nieuwe projecten door klanten. Die stelden daardoor voor het eerst in twee jaar aanwervingen uit. Het aandeel werd ruim 7 procent lager gezet.
3 uur geleden