Voor Rusland is haast geboden bij het omgooien van de olie-export
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Russische olie-industrie heeft nog iets langer dan een maand om zich voor te bereiden op nieuwe sancties van de Europese Unie die de export heel wat moeilijker maken. Een van de belangrijkste vragen is of het land voldoende schepen kan vinden waarmee ruwe aardolie de wereldmarkt op kan. Handelaren en landen buiten de EU, waaronder de Verenigde Staten, vrezen een piek in de olieprijzen als de op twee na grootste olieproducent ter wereld zijn aardolie niet kwijt kan.
De Europese Unie voert in december meerdere sancties in tegen de Russische olie-industrie. Het wordt scheepvaartbedrijven verboden Russische ruwe aardolie naar landen buiten de EU te vervoeren, maar ook om financiële of technische diensten te verlenen voor de export van ruwe aardolie als ze zich niet houden aan een prijsplafond. Maar handelaren riskeren represailles van het Kremlin als ze zich houden aan een door de EU opgelegde maximumprijs voor olie.
De afgelopen maanden kwamen steeds meer olietankers in handen van onbekende eigenaren, ziet topman Christian Ingerslev van rederij Maersk Tankers, dat zelf geen zaken doet met Rusland. "Het is heel duidelijk dat er een vloot wordt opgebouwd om dit te transporteren", zegt hij, verwijzend naar de gesanctioneerde olie. Die tankers voegen zich volgens scheepsmakelaar Breamar bij een al bestaande schaduwvloot van 240 vaartuigen die al olie vervoeren uit Venezuela en Iran, die ook te maken hebben met zware westerse sancties.
Olieprijzen
Op de achtergrond maken de VS zich zorgen over de gevolgen van de sancties voor de olieprijzen, vooral nu de prijzen aan de pomp een politiek thema zijn rond de tussentijdse verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Vooral het feit dat reders olieleveringen niet meer door firma's uit de EU kunnen laten verzekeren is volgens de Amerikanen problematisch. Veel tankers verzekeren zich voor ongelukken, waaronder olielekken, bij Europese bedrijven en kunnen niet varen als ze die dekking niet meer hebben. En zelfs als verzekeraars nog wel in staat zijn om Russische olieladingen te verzekeren, is het de vraag of zij zelf hun risico's kunnen afdekken bij herverzekeraars.
Voordat Rusland Oekraïne binnenviel exporteerde het land het grootste deel van zijn olie naar de Europese markt. Het omgooien van die handelsroutes richting India en China, die geen sancties hebben ingesteld, levert daarom hoofdbrekens op. Wie direct olie ophaalt vanuit Russische havens loopt het risico sancties te overtreden, aangezien de EU de olie-import via havens heeft verboden. Maar tot nu toe gingen veel kleinere ladingen Russische olie in Europese havens over naar grotere tankers met hun eindbestemming in Azië. Als dit niet meer mogelijk is, zullen veel meer schepen hun olieladingen op zee overslaan op een ander schip.
Na het ingaan van de nieuwe sancties zijn die zogeheten ship-to-shiptransfers waarschijnlijk niet meer mogelijk in Europese wateren. Het is ook lastig om die in de Oostzee uit te voeren, omdat de grote tankers die naar Azië varen die zee niet kunnen bevaren als ze volgeladen zitten. Een mogelijkheid is om olie over te slaan tussen twee schepen op open zee, in gebieden waar geen land iets over te zeggen heeft. Maar dat maakt de operaties nog risicovoller dan ze al zijn.
Meer uit Financieel
ZÜRICH (ANP/AFP) - De Zwitserse nationale omroep SRG schrapt de komende drie jaar ongeveer negenhonderd banen, om de kosten te verlagen "te midden van de omwentelingen in het medialandschap". Volgens de publieke omroep moet de reorganisatie een kostenbesparing van 270 miljoen Zwitserse frank (290 miljoen euro) opleveren tegen 2029.
28 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn maandag met winst begonnen aan de verkorte handelsweek. De Amerikaanse financiële markten zijn donderdag gesloten vanwege de viering van Thanksgiving. Op de dag na Thanksgiving, die bekendstaat als Black Friday, is Wall Street slechts een halve dag open. De handelsvolumes op de beurzen zullen naar verwachting relatief beperkt blijven.
40 minuten geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Novo Nordisk stopt met twee grootschalige onderzoeken naar de behandeling van de ziekte van Alzheimer. In de studies werd onderzocht of semaglutide, het actieve ingrediënt van Novo Nordisks diabetes- en afslankmedicijnen Ozempic en Wegovy, de progressie van de ziekte van Alzheimer helpt vertragen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - De overname van het Amerikaanse platenlabel Downtown door muziekconcern Universal Music Group (UMG) is onzekerder geworden, omdat de Europese Commissie de deal niet zomaar wil goedkeuren. Toezichthouders in Brussel hebben bezwaren vanwege de concurrentie in de markt. UMG, het platenbedrijf achter sterren als Taylor Swift en Harry Styles, moet met voorstellen komen om die zorgen weg te nemen, anders kan de deal begin volgend jaar worden geblokkeerd.
3 uur geledenALBLASSERDAM (ANP) - Staalbedrijf FNsteel uit Alblasserdam wordt overgenomen door het Duitse Saarstahl. FNsteel is producent van staal om bijvoorbeeld moeren, bouten en kogellagers van te maken en is een belangrijke leverancier aan de auto-industrie en de bouwsector. De partijen maakten geen overnamesom bekend. De overname moet nog voor het einde van dit jaar worden afgerond, afhankelijk van goedkeuring van toezichthouders.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Het gesprek dat Amerikaanse vertegenwoordigers maandag hebben met de EU-handelsministers in Brussel, is een soort politieke "graadmeter voor de verhoudingen tussen de EU en de VS". Dat stelt Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) voorafgaand aan de vergadering met de Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick en handelsvertegenwoordiger Jamieson Greer.
5 uur geledenMÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Vrachtwagenfabrikanten die jaren geleden samenspanden in het zogenoemde truckkartel zijn mogelijk nog miljarden euro's kwijt aan schadeclaims van klanten. In München begint maandag een reeks hoorzittingen die geldt als een cruciale fase in de afwikkeling van honderden procedures tegen fabrikanten als MAN, Volvo, Daimler, Iveco en ook DAF.
6 uur geleden