Voor derde dag op rij te veel mensen bij aanmeldcentrum Ter Apel
TER APEL (ANP) - Voor de derde dag op rij hebben meer dan 2000 mensen de nacht bij het aanmeldcentrum in Ter Apel doorgebracht. Dat meldt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), dat afgelopen nacht 42 mensen boven het afgesproken aantal op het terrein herbergde. De nacht ervoor waren er 21 mensen meer dan afgesproken, van vrijdag op zaterdag ging het om twee mensen te veel.
In de nachtopvang bij 2e Exloërmond hebben 198 mensen geslapen. "Daar kunnen er dus maximaal nog twee bij", zegt een woordvoerster over de opvanglocatie voor tweehonderd mensen, op een kwartier rijden van het aanmeldcentrum. "Het begint allemaal heel spannend en krap te worden."
Donderdag waarschuwde demissionair staatssecretaris Eric van der Burg van Asiel in een debat al dat de tijd dringt om extra opvangplekken voor asielzoekers erbij te krijgen en zo te voorkomen dat Ter Apel te vol raakt. De instroom van asielzoekers blijft hoog in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, terwijl twee grote opvanglocaties nog deze maand sluiten. Het gaat om Biddinghuizen en Breda, die respectievelijk 1400 en 500 opvangplekken bieden. Ook de nachtopvang in 2e Exloërmond sluit eind maart.
Boete
De overschrijding van het maximumaantal betekent dat het COA een boete van 15.000 euro per keer aan de gemeente Westerwolde moet betalen. Dat heeft die gemeente via de rechter afgedwongen, volgens een woordvoerder genoodzaakt door "overlast op het terrein, waar ook medewerkers en inwoners" van het dorp Ter Apel last van hebben. Volgens de zegsman is 10 procent van de mensen "overlastgever", en dus geldt "hoe meer mensen, hoe meer overlast". Overdag zou het COA het maximum van 2000 aanwezigen volgens Westerwolde zeker overschrijden.
Het COA zegt dat het alleen in de ochtend de aanwezigen goed kan tellen, gebaseerd op het aantal beslapen bedden. Daarna is het een komen en gaan van mensen, aldus een woordvoerster. Zo gaat een deel naar een opvang elders in het land, anderen zitten bij de vreemdelingenpolitie voor hun asielprocedure of in de wachtkamer van de IND. Daarmee tellen ze niet meer mee voor de bestuursrechtelijke afspraak van 2000 aanwezigen.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
1 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
14 uur geleden