Vondst wagengraf uit IJzertijd 'uitzonderlijke klapper'
NIJMEGEN (ANP) - De vondst van een wagengraf uit de IJzertijd in de bossen bij Nijmegen in 2018 is een "uitzonderlijke klapper", zegt hoogleraar archeologie NIco Roymans van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Roymans en anderen laten vrijdagmorgen in Museum Het Valkhof in Nijmegen een deel van de vondsten uit het graf zien. "Door deze vondst komen we veel meer te weten over die periode en over de mensen die toen leefden. Er zit nog voor jaren wetenschappelijk werk in."
Het graf werd in 2018 toevallig gevonden in de Hatertse en Overasseltse Vennen, een natuurgebied bij Nijmegen. Verzamelaars die met een metaaldetector op zoek waren naar resten uit de Tweede Wereldoorlog troffen in hun ogen "oud ijzer" aan. Ze gaven de spullen weg aan een amateurarcheoloog, die dat zoals verplicht meldde bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). De volgende dag al stond de dienst met enkele wetenschappers op de stoep om de spullen op te halen.
In het graf zijn de resten gevonden van een tweewielige strijdwagen, wapens, vaatwerk en een paardentuig. "Het vertelt ons heel veel over de man die hier begraven is, waarschijnlijk een Kelt van hoog aanzien. Ook kunnen we zijn netwerk ontrafelen en zijn internationale contacten. We zijn er heel erg blij mee", aldus Roymans.
Ongeveer de helft van de aangetroffen spullen is nu schoongemaakt. De rest ligt nog in het laboratorium voor onderzoek. De grafinhoud zal op termijn te zien zijn in Museum Het Valkhof.
Meer uit Binnenland
MEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
47 minuten geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
2 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
6 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
9 uur geleden