Volt gaat Gündoğan uit fractie en partij zetten
DEN HAAG (ANP) - De partij Volt gaat Tweede Kamerlid Nilüfer Gündoğan toch uit de fractie zetten en royeren als lid van de partij. Dat schrijft het partijbestuur in een brief die naar de leden is gestuurd.
De andere fractieleden van Volt, Laurens Dassen en Marieke Koekkoek, spreken volgens het bestuur van een "onoverkomelijk politiek conflict en vertrouwensbreuk". Dinsdag stemmen zij over het fractielidmaatschap van Gündoğan. Die mag als lid van de nu nog driekoppige fractie meestemmen, maar zal het dus afleggen tegenover Dassen en Koekkoek.
Het partijbestuur zal tijdens een vergadering op 28 maart overgaan tot het royeren van Gündoğan. Van dit voornemen is zij volgens het bestuur op de hoogte gesteld. Volgens het bestuur "benadeelt" Gündoğan "de partij en haar doelstellingen op onredelijke wijze".
Grensoverschrijdend gedrag
Gündoğan ligt met de partij overhoop, na meldingen van grensoverschrijdend gedrag tegen haar en vervolgens een schorsing uit de fractie. Dertien mensen hadden melding gemaakt van onder meer "handtastelijkheden" en "intimidatie". De fractie ging vervolgens over tot schorsing en uiteindelijk uitzetting. Gündoğan zei lange tijd niet op de hoogte te zijn geweest van de inhoud van de klachten. Ze ontkent de aantijgingen.
De rechter zette een streep door de sancties van Volt en beval de fractie om Gündoğan terug te nemen. Tegen die uitspraak gaat de partij in beroep, schrijft het bestuur. "Kamerleden en fracties zijn in een parlementaire democratie uiteindelijk zelfstandig. Het bestuur van de vereniging kan twee gekozen volksvertegenwoordigers (Laurens en Marieke) niet dwingen om met haar de samenwerking in een politieke fractie voort te zetten."
Donderdagavond zei Gündoğan in het programma Jinek dat ze haar aangiften van smaad en laster tegen de partij en dertien melders van wangedrag aan haar adres niet intrekt maar juist gaat uitbreiden. Het intrekken van de aangiftes was een voorwaarde voor verzoening, vonden het bestuur en Dassen. Ondanks het uitbreiden van de aangifte sprak Gündoğan wel de hoop uit dat het goed zou komen tussen haar en de fractie. Vrijdagavond was zij niet bereikbaar voor commentaar.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden