Volt-bestuur: pas verzoening als Gündoğan aangiftes intrekt
DEN HAAG (ANP) - Ook het bestuur van Volt vindt dat Tweede Kamerlid Nilüfer Gündoğan haar aangiftes tegen melders van wangedrag moet intrekken. Pas daarna kan zij weer met partijleider Laurens Dassen om tafel om het conflict uit te praten.
Daarmee scharen de bestuursleden zich achter partijleider Laurens Dassen en Kamerlid Marieke Koekkoek, bevestigt een woordvoerder. Die zeiden eerder dinsdag al dat Gündoğan haar verwijten naar partijgenoten moest terugnemen voordat een verzoening met de fractie mogelijk is.
Gündoğan heeft aangifte gedaan van smaad en laster tegen Dassen, Volt en dertien mensen die melding maakten van grensoverschrijdend gedrag door Gündoğan. Vooral dat laatste steekt bij de partij. Binnen de Volt-fractie vindt men dat de werkomgeving onveilig wordt als Gündoğan terugkeert terwijl de aangiftes nog staan, zeggen bronnen. Een aantal melders werkt voor de Tweede Kamerfractie van de partij. Als Gündoğan terugkeert, zou een groot deel van hen vertrekken, aldus NRC afgelopen zondag.
Meldingen
De meldingen aan het adres van Gündoğan variëren van "handtastelijkheden" en "ongewenste seksuele avances" tot "intimidatie" en "misbruik van macht". Haar advocaat Geert-Jan Knoops relativeerde de meldingen: het zou gaan om mensen die van Gündoğan af willen. De fractie schorste Gündoğan vanwege de meldingen. Later werd zij zelfs de fractie uitgezet.
De rechter zette een streep door de acties van Volt in een kort geding. De partij heeft volgens de rechter "in de hele affaire te voortvarend een onjuiste weg bewandeld". De fractie moet Gündoğan terugnemen in de fractie en een schadevergoeding van 5000 euro betalen. Ook krijgen Dassen en Gündoğan het dringende advies om onder begeleiding van een bemiddelaar om tafel te gaan. Dassen zei zich aan het vonnis te houden, maar nu overweegt de partij hoger beroep tegen de uitspraak.
Inmiddels heeft het partijbestuur meerdere brieven ontvangen over Gündoğan, onder meer een brandbrief die oproept tot royement tenzij het Kamerlid haar aangiftes intrekt. Volgens een woordvoerder neemt het bestuur deze brieven "serieus". Het bestuur is in gesprek met leden die een brief hebben gestuurd. Ook komt er een extra partijcongres, waar onder meer de beide co-voorzitters Peter-Paul de Leeuw en Sacha Muller verantwoording zullen afleggen, aldus een woordvoerder.
Meer uit Binnenland
RIDDERKERK (ANP) - De waterschappen in het westen van Nederland hebben diverse maatregelen genomen om te voorkomen dat er te veel zout water uit de Noordzee het binnenland in trekt. De komende dagen geldt code oranje in grote delen van Nederland vanwege extreme hitte. De westelijke waterschappen laten zoet water uit onder meer het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en het Brielse Meer aanvoeren om verzilting tegen te gaan.
7 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
30 minuten geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
41 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
56 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
1 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
2 uur geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
4 uur geleden