Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Volkswagen profiteert van extra vraag in Europa en Noord-Amerika

Volkswagen profiteert van extra vraag in Europa en Noord-Amerika

WOLFSBURG (ANP/RTR) - Volkswagen heeft afgelopen kwartaal financieel geprofiteerd van een toegenomen autoverkoop in Europa en Noord-Amerika. In voorlopige kwartaalcijfers die vrijdag naar buiten zijn gebracht meldt het Duitse autoconcern een stevige groei van de omzet en bedrijfswinst, ondanks dat de onderneming ook last had van verstoringen bij een leverancier als gevolg van de overstromingen in Slovenië.

De fabrikant, die op 26 oktober de volledige kwartaalcijfers zal publiceren, zei dat de omzet in juli, augustus en september met 12 procent groeide tot 78,8 miljard euro. De bedrijfswinst ging daarnaast met ongeveer 14 procent vooruit naar 4,9 miljard euro.

Eerder had het concern, waaronder ook merken als Audi, Škoda en Porsche vallen, al laten weten dat er de voorbije periode zo'n 2,3 miljoen voertuigen afgeleverd waren. Dat is ruim 7 procent meer dan een in dezelfde periode vorig jaar. Vooral in Europa en Noord-Amerika trok de vraag naar auto's van Volkswagen aan. Dat compenseerde een verkoopdaling van bijna 6 procent in China, eveneens een belangrijke markt voor het bedrijf.

Verkoopverwachtingen

Volkswagen houdt voorlopig vast aan zijn eerdere verwachtingen voor de leveringen en verkopen. Zo denkt het concern in heel dit jaar tussen de 9 miljoen en 9,5 miljoen voertuigen af te leveren. De verkopen groeien waarschijnlijk met 10 tot 15 procent.

De onderneming uit Wolfsburg is wel wat somberder geworden in zijn prognose voor de winst. Volkswagen heeft afgelopen kwartaal namelijk 2,5 miljard euro verlies geleden op zogeheten hedgecontracten waarmee prijsschommelingen op de grondstoffenmarkten worden afgedekt. Dit betreft puur een boekhoudkundig verlies, maar dit drukt niettemin op de marges van het bedrijf.

Meer uit Financieel

Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

33 minuten geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

34 minuten geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

2 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

3 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

3 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

4 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

4 uur geleden