Voetbalster Van de Sanden van Lyon naar Wolfsburg
WOLFSBURG (ANP) - Voetbalster Shanice van de Sanden verhuist van Olympique Lyon naar VfL Wolfsburg. De 27-jarige aanvalster, international van Oranje, gaat van de winnaar van de Champions League naar de verliezend finalist van het Europese bekertoernooi. Van de Sanden wordt bij de Duitse kampioen ploeggenote van mede-international Dominique Janssen. Volgend jaar komt ook de jonge PSV-spits Joëlle Smits naar Wolfsburg.
De Utrechtse won met Lyon drie jaar op rij de Champions League. Eind vorige maand was de Franse topclub in de finale met 3-1 te sterk voor Wolfsburg. Van de Sanden mocht in San Sebastian vlak voor tijd invallen.
In de vorige twee finales was haar rol een stuk groter. In de eindstrijd van 2018 tegen Wolfsburg leverde Van de Sanden als invalster drie assists in de verlenging (4-1). Een jaar later tegen FC Barcelona (ook 4-1) gaf ze als basiskracht twee assists.
Nieuwe uitdaging
"Ik ben heel blij met mijn stap naar Wolfsburg", zegt de excentrieke rechtsbuiten, die bij Lyon niet verzekerd was van een basisplaats. "Een club die al jaren meedoet in de top van Europa. Ik kijk er enorm naar uit om met deze club te gaan spelen voor prijzen. Ik heb heel veel zin in deze nieuwe uitdaging."
Van de Sanden veroverde in 2017 met Oranje de Europese titel. Vorig jaar haalden de Nederlandse voetbalsters op het WK de finale, waarin de Amerikaanse vrouwen te sterk bleken.
Meer uit Voetbal
MIAMI GARDENS (ANP) - Kaapverdië heeft in de nacht van zondag op maandag opnieuw voor een stunt gezorgd door de tweede groepswedstrijd in het Miami Stadium met 2-2 gelijk te spelen tegen Uruguay. Het elftal van bondscoach Pedro Leitão Brito veroverde eerder ook al verrassend een punt tegen Spanje (0-0). WK-debutant Kaapverdië speelde met vijf geboren Rotterdammers tegen de Zuid-Amerikanen.
1 uur geledenMIAMI GARDENS (ANP) - Kaapverdië begint aan de tweede wedstrijd op het WK voetbal tegen Uruguay met drie in Nederland geboren spelers in de startopstelling. Bondscoach Pedro Leitão Brito heeft een basisplaats voor verdediger Sidny Lopes Cabral en middenvelders Jamiro Monteiro en Garry Rodrigues.
3 uur geledenINGLEWOOD (ANP) - België heeft ook de tweede groepswedstrijd op het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico niet weten te winnen. Iran hield de Rode Duivels in het stadion nabij Los Angeles op een doelpuntloos gelijkspel: 0-0.
4 uur geledenATLANTA (ANP) - Spanje heeft zich met een 4-0-zege op Saudi-Arabië op het WK hersteld van de teleurstellende openingswedstrijd tegen Kaapverdië (0-0). Met Lamine Yamal voor het eerst in de basis zette de Europees kampioen de nummer 61 van de wereld in Atlanta vanaf het begin onder zware druk, met halverwege de eerste helft een 3-0-voorsprong als resultaat. Spits Mikel Oyarzabal was met twee treffers en een assist de uitblinker.
7 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal blijft voorlopig in Kansas City op het WK. Bondscoach Ronald Koeman en zijn spelers zijn in ieder geval tot de eventuele achtste finale in het huidige basiskamp.
9 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Quinten Timber heeft zondag de training bij het Nederlands elftal hervat. De middenvelder liep drie dagen geleden tijdens de training na een duel met Frenkie de Jong een lichte hersenschudding op en kon daardoor zaterdag niet meedoen in de tweede groepswedstrijd tegen Zweden, die Oranje met 5-1 won.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ajax heeft afscheid genomen van trainer Oscar García. De Spaanse coach had nog een contract tot medio 2027, maar in goed onderling overleg is besloten de samenwerking per direct te beëindigen, meldt de club. Ajax had al de Spaanse trainer Míchel aangetrokken voor het nieuwe seizoen.
10 uur geleden