Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Voetbalclubs: met sluiten van stadions schiet niemand iets op

Voetbalclubs: met sluiten van stadions schiet niemand iets op

ZEIST (ANP) - De Nederlandse profclubs hebben collectief hun ongenoegen laten blijken over het voetballen in lege stadions. De clubs vinden het onzin dat ze al weer een paar weken zonder publiek moeten spelen. "Het sluiten van stadions is niet nodig, niemand schiet hier iets mee op", zeggen ze in een campagne op hun sociale media.

Het demissionaire kabinet besloot vorige maand om voorlopig geen publiek meer toe te staan bij alle sportwedstrijden, zowel bij de profs als amateurs. Het was een van de maatregelen om het snel stijgende aantal coronapatiënten in ziekenhuizen terug te dringen. Volgens het kabinet zorgt het weren van publiek voor minder reisbewegingen en minder kans op verspreiding van het coronavirus.

De clubs geven op hun sociale media antwoord op vier vragen die er leven onder de fans. "Helaas moet er van 'Den Haag' nog steeds in lege stadions worden gevoetbald, maar is dat ook zinvol? Lees hier de feiten", zetten ze boven het bericht. Daarin benadrukken de clubs dat stadionbezoek voor zo ver bekend nauwelijks heeft geleid tot besmettingen. Ook bestrijden ze de suggestie dat het leidt tot veel reisbewegingen. "Er zijn zo’n 200.000 stadionbezoekers op in totaal 17,6 miljoen Nederlanders. Zij reizen gespreid, want de negentien wedstrijden per week zijn verdeeld over drie dagen. Een groot deel van de supporters gaat bovendien lopend of op de fiets naar het stadion. Bij veel clubs woont 80 procent van de bezoekers op minder dan 5 kilometer afstand."

De profclubs wijzen er op dat in de meeste landen in Europa de supporters nog steeds welkom zijn in de stadions. In Duitsland gelden sinds kort wel beperkingen. "Nederland is een uitzondering. Dat zie je ook bij de clubs die Europees voetbal spelen, zij missen het thuisvoordeel dat hun tegenstanders wel hebben." Volgens de clubs is de maatregel om in lege stadions te spelen dan ook niet zinvol. "Het voetbal is geen onderdeel van het probleem. Er was al geen wetenschappelijk bewijs dat het sluiten van stadions nodig was en na een maand zonder publiek zijn de besmettingscijfers in Nederland niet of nauwelijks gedaald."

Voetbalfans konden het stadion alleen in met het coronatoegangsbewijs. Het demissionaire kabinet besloot eerder deze week om de invoering van het omstreden 2G-beleid uit te stellen. Voetbalbond KNVB wilde daar toen niet op reageren. "We zijn een voetbalbond en net als de rest van Nederland moeten wij ons aan de coronaregels van de overheid houden."

Meer uit Voetbal

Voetbalster Van de Velde verlaat Ajax voor Hoffenheim

AMSTERDAM (ANP) - Verdedigster Jonna van de Velde verruilt Ajax voor Hoffenheim. De 24-jarige voetbalster verlaat de Amsterdammers na acht jaar voor de Duitse nummer 4 van vorig seizoen.

48 minuten geleden
Keeper Mendy van Senegal mist WK-duel met Irak door knieblessure

TORONTO (ANP/RTR) - Keeper Édouard Mendy mist de laatste groepswedstrijd van Senegal op het WK voetbal tegen Irak. De doelman is in de met 3-2 verloren groepswedstrijd tegen Noorwegen geblesseerd geraakt aan een knie, zo meldde de Senegalese voetbalbond.

1 uur geleden
Sparta neemt verdediger Kuipers over van FC Twente

ROTTERDAM (ANP) - Sparta Rotterdam neemt verdediger Bas Kuipers over van FC Twente. Beide clubs hebben een akkoord bereikt over de transfer van de 31-jarige linksback, die op Het Kasteel een contract tekent tot medio 2028, met een optie voor nog een jaar.

2 uur geleden
Lazio bestraft na beëindigen contract Göthberg om zwangerschap

LAUSANNE (ANP/DPA) - De vrouwentak van de Italiaanse club Lazio moet de Zweedse voetbalster Maja Göthberg een schadevergoeding van ongeveer 69.000 euro betalen om het onrechtmatig beëindigen van haar contract. Lazio besloot haar dienstverband niet te verlengen nadat de verdedigster de club had verteld dat ze zwanger was. Het hof van sportarbitrage CAS bepaalde dat Lazio dat niet had mogen doen.

2 uur geleden
Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd comeback bij Ravenna

MIAMI (ANP) - Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd een comeback in het voetbal. De Braziliaan, die in 2002 met de nationale ploeg wereldkampioen werd en in 2006 met FC Barcelona de Champions League won, is gepresenteerd als de nieuwe aanwinst van de Italiaanse club Ravenna. Die club is actief in de derde divisie.

7 uur geleden
Bondscoach Ghana bespot VAR: nam zeker weer koffiepauze

FOXBOROUGH (ANP/DPA) - Bondscoach Carlos Queiroz van Ghana heeft de VAR bespot na de 0-0 tegen Engeland op het WK voetbal. "De VAR zat weer eens koffie te drinken. Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie, maar er was sprake van een duidelijke strafschop en ook een rode kaart", zei de 73-jarige coach na afloop van de wedstrijd in het Boston Stadium.

7 uur geleden
Hoog ziekenbezoek uit Qatar voor Canadese voetballer Koné

VANCOUVER (ANP) - De Canadese voetballer Ismaël Koné heeft bezoek gekregen van de minister van Sport van Qatar en de Qatarese international Assim Madibo. Beiden wilden weten hoe het ging met de middenvelder, die zijn been brak na een tackle van Madibo in het duel tussen beide landen op het WK voetbal. Canada won met 6-0.

8 uur geleden