Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Voetbalclubs hebben elkaar nodig om deze crisis te overleven'

'Voetbalclubs hebben elkaar nodig om deze crisis te overleven'

ZEIST (ANP) - De Federatie van Betaald voetbal Organisaties (FBO) praat donderdag samen met de vakbonden voor spelers VVCS en ProProf over een pakket aan maatregelen dat de 34 profclubs moet helpen de coronacrisis door te komen. "Het zou mooi zijn als we samen kunnen optrekken", zegt directeur Serge Rossmeisl van de FBO. "Wij zullen met richtlijnen komen. Haast is geboden, maar het is natuurlijk ook niet zo dat er meteen een plan ligt. Het zou mooi zijn als we alles voor juni kunnen regelen."

Volgens de KNVB lopen de clubs uit de eredivisie en Keuken Kampioen Divisie minimaal 300 miljoen euro mis, nu beide competities voortijdig zijn afgebroken. Volgens de nationale voetbalbond kan die schade oplopen tot 400 miljoen euro door gemiste transferinkomsten. En wat als er in december nog geen supporters in de stadions zitten?

Solidariteit was de afgelopen weken ver te zoeken als de 34 profclubs via een videoverbinding vergaderden. "Maar ik denk dat je hier als gehele bedrijfstak uit moet zien te komen. Iedere club heeft z'n eigen verhaal, groot of klein. Maar iedere club is nu naar verhouding veel omzet kwijtgeraakt", zegt de directeur van de FBO.

Ajax

Zelfs Ajax, met een eigen vermogen van 261 miljoen euro de rijkste club van Nederland, lijdt financiële pijn. "Die krijgen vermoedelijk de zwaarste klappen", voorspelt Rossmeisl. "Wat denk je wat ze daar mislopen als er tot januari wekelijks geen 53.000 mensen in de Johan Cruijff ArenA zitten? En dat is geen raar scenario. Feyenoord en PSV spelen ook in grote stadions. En het lijkt er op dat het lastiger wordt om spelers voor grote bedragen te verkopen."

De KNVB heeft inmiddels bij de overheid aangeklopt voor steun. "Maar wij kijken dus wat we nu zelf kunnen doen", vertelt Rossmeisl. "Veel mensen hebben het nu over een loonoffer. Dat is iets voor de korte termijn. Maar we moeten ook verder kijken. Ook op de langere termijn moeten dingen anders. Daar gaan we over praten. Eerst met de clubs, later in de media."

Directeur Toon Gebrands van PSV wilde niet wachten op een collectief loonoffer. De directie van zijn club gaat 20 procent salaris inleveren. Hij is nog in gesprek met alle spelers van het eerste elftal. FC Twente denkt aan soortgelijke percentages. "Ik ga nu niet zeggen of ik dat een goed percentage vind", stelt Rossmeisl. "Maar ik wil wel benadrukken dat we als hele bedrijfstak moeten bezuinigen, dus niet alleen de voetballers. We hebben elkaar nodig, ook om deze crisis te overleven."

Meer uit Voetbal

Onweer in Kansas 2,5 uur voor duel Oranje, fans niet in stadion

KANSAS CITY (ANP) - Het is 2,5 uur voor de wedstrijd tussen Nederland en Tunesië op het WK begonnen te onweren in Kansas City. Toeschouwers mogen nog niet in het onoverdekte stadion plaatsnemen omdat er nog meer onweer wordt verwacht. Ze zoeken naar plekken waar ze kunnen schuilen voor zware regenbuien.

1 uur geleden
Spits Schick stopt bij Tsjechië na WK-uitschakeling

PRAAG (ANP/RTR) - De Tsjechische spits Patrik Schick heeft zijn afscheid bij de nationale ploeg van Tsjechië aangekondigd na de uitschakeling in de groepsfase op het WK voetbal. De Tsjechen verloren in de nacht van woensdag op donderdag de laatste groepswedstrijd met 3-0 van Mexico en eindigden als laatste in groep A.

2 uur geleden
Oranje-international Pelova maakt overstap naar Tottenham Hotspur

LONDEN (ANP) - Oranje-international Victoria Pelova vervolgt haar carrière bij Tottenham Hotspur, zo meldt de Londense club. De 27-jarige middenvelder speelde de afgelopen drie seizoenen bij stadsgenoot Arsenal, maar vorige maand werd bekend dat ze die club transfervrij zou verlaten.

4 uur geleden
Kansas City loopt massaal uit voor fanwalk van Oranjefans

KANSAS CITY (ANP) - De bevolking van Kansas City is donderdag massaal uitgelopen voor de fanwalk van de Oranjefans. Duizenden mensen gingen tegen het einde van de ochtend in oranje kleding de straat op om zich aan te sluiten bij de fans van het Nederlands elftal, die na een feestje in het Power & Light District achter de Oranjebus aanliepen door het centrum van de stad.

4 uur geleden
Gedragen shirts Oranje-spelers voor 50.618 euro geveild

KANSAS CITY (ANP) - De veiling van gedragen shirts van de spelers van het Nederlands elftal tijdens het tweede WK-duel met Zweden heeft 50.618 euro opgeleverd. Het overgrote deel van de opbrengst gaat naar het Prinses Máxima Fonds.

5 uur geleden
Spaanse media: doelman Ter Stegen op huurbasis onderweg naar Ajax

BARCELONA (ANP/DPA) - De Duitse keeper Marc-André ter Stegen is dicht bij een overgang naar Ajax. Volgens de Spaanse sportkrant AS staat de Duitser op het punt zich door FC Barcelona voor een seizoen te laten verhuren aan de Amsterdammers.

5 uur geleden
Neymar 'in tranen' na langverwachte rentree bij Brazilië op WK

MIAMI (ANP/RTR) - Neymar kon zijn tranen na zijn rentree in het Braziliaanse elftal op het WK voetbal naar eigen zeggen niet bedwingen. De 34-jarige aanvaller maakte in de nacht van woensdag op donderdag na een afwezigheid van bijna duizend dagen weer minuten voor de 'Seleção' in de gewonnen groepswedstrijd tegen Schotland (3-0).

6 uur geleden