Voetbalclubs bereiden 'demonstratieve' opening stadions voor
ZEIST (ANP) - Clubs uit het betaalde voetbal zijn voorbereidingen aan het treffen om hun stadions weer open te stellen voor supporters. Hoewel bij alle sportwedstrijden al sinds november geen publiek is toegestaan vanwege de coronamaatregelen, willen de clubs hun stadions toch gaan openen. Het lijkt geen loos dreigement, want diverse ploegen uit de Keuken Kampioen Divisie praten daar deze week over met de burgemeester van hun stad.
Kort voor de persconferentie van het kabinet van afgelopen vrijdag kwamen de clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie met een gezamenlijk statement. "Wij kunnen niet langer zonder publiek spelen", was de boodschap. In het statement kondigen ze aan "demonstratief" hun stadions te openen als het kabinet op de volgende persconferentie, op 25 januari, vasthoudt aan het verbod op publiek bij sportwedstrijden.
In het weekeinde na die persconferentie ligt de Eredivisie stil vanwege WK-kwalificatiewedstrijden in Zuid-Amerika en Azië. In de Keuken Kampioen Divisie staan wel zes wedstrijden op het programma. De thuisspelende clubs zijn zich allemaal aan het voorbereiden op het ontvangen van publiek.
Gesprekken met gemeente
"De inzet is om tegen FC Dordrecht met publiek te spelen", zegt een woordvoerder van VVV-Venlo. De clubleiding van TOP Oss heeft woensdag een gesprek met de veiligheidsdriehoek over de thuiswedstrijd op 28 januari tegen FC Den Bosch. "We willen die derby heel graag gewoon weer met publiek en sponsoren in een vol 'Kuipje' spelen", aldus een woordvoerster, doelend op de bijnaam van het Frans Heesen-stadion in Oss.
ADO Den Haag ontvangt op 30 januari De Graafschap. "De gesprekken met de gemeente Den Haag lopen al", aldus een woordvoerder. "We willen weer met publiek spelen, omdat het voetbal heeft laten zien dat dit op een veilige manier kan. We gaan er nog steeds vanuit dat het tegen die tijd ook gewoon weer mag. Maar als het kabinet vasthoudt aan het verbod op publiek, dan willen we demonstratief de deuren openen. Vergelijk het maar met de horeca en winkels vorige week in Valkenburg. We hebben daar echter wel toestemming en medewerking van de gemeente voor nodig. Alle clubs proberen dat nu lokaal te regelen."
FC Eindhoven, Excelsior en Almere City FC zijn ook voorbereidingen aan het treffen om publiek te ontvangen in de thuiswedstrijden tegen respectievelijk MVV, FC Emmen en Telstar. Almere City heeft sinds kort te maken met Ank Bijleveld als waarnemend burgemeester in de stad. Als minister van Defensie in het vorige kabinet was zij betrokken bij de aanpak van de coronacrisis. De CDA-politica werd onlangs in Almere aangesteld als opvolger van Franc Weerwind, die minister voor Rechtsbescherming is geworden in het kabinet-Rutte IV.
Meer uit Voetbal
FOXBOROUGH (ANP) - Ousmane Dembélé benadrukte na zijn hattrick tegen Noorwegen op het wereldkampioenschap voetbal (4-1) dat het Franse elftal niet mag verslappen. "Dit is een uniek en belangrijk moment voor mij. Maar ik vond mijn wedstrijd tegen Senegal of tegen Irak beter. Ik denk dat ik toen een grotere rol had, dus ik geloof dat we gefocust moeten blijven, want er komen nog belangrijke dingen aan", aldus de aanvaller van Paris Saint-Germain.
1 uur geledenFOXBOROUGH (ANP) - Didier Deschamps sluit op het wereldkampioenschap voetbal zaterdag weer aan bij het Franse elftal. De 57-jarige bondscoach was teruggegaan naar eigen land om de uitvaart van zijn moeder bij te wonen.
1 uur geledenTORONTO (ANP) - Senegal heeft met de zege op Irak de kansen levend gehouden voor een vervolg op het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. De ploeg van bondscoach Pape Thiaw versloeg in Toronto Irak met 5-0 en kan als nummer 3 in Groep I de tweede ronde nog halen. Irak speelde het grootste deel van de wedstrijd met tien man na de rode kaart voor Rebin Sulaka.
2 uur geledenFOXBOROUGH (ANP) - Frankrijk is mede door een hattrick van Ousmane Dembélé op het WK voetbal door de zege op Noorwegen groepswinnaar geworden. De Fransen wonnen in het Boston Stadium in Foxborough met 4-1 van de Noren, die desondanks als tweede eindigen in de groep.
2 uur geledenATLANTA (ANP/RTR) - Een Afrikaanse winnaar van het wereldkampioenschap voetbal is volgens Sébastien Desabre "slechts een kwestie van tijd". Dat zei de bondscoach van de Democratische Republiek Congo vrijdag, in aanloop naar het laatste groepsduel op het WK met Oezbekistan.
2 uur geledenMADRID (ANP/RTR) - Middenvelder Dani Ceballos vertrekt na zeven seizoenen bij Real Madrid. De 29-jarige Spanjaard kondigde zijn afscheid aan op X. Real Madrid bevestigde het vertrek kort daarop.
4 uur geledenVERSAILLES (ANP/RTR) - Voetballer Achraf Hakimi, momenteel met Marokko actief op het WK voetbal, gaat in cassatie tegen een uitspraak die bepaalde dat hij terecht moet staan voor een verkrachtingszaak uit 2023 waarin hij verdachte is. Dat heeft zijn advocaat aan persbureau Reuters bevestigd.
4 uur geleden