VodafoneZiggo verliest opnieuw klanten bij vast internet
UTRECHT (ANP) - Telecombedrijf VodafoneZiggo heeft in het vierde kwartaal van 2023 opnieuw klanten verloren bij vast internet. Dat komt vooral door de sterke concurrentie op dat vlak doordat bedrijven als KPN, Delta en Odido met glasvezel komen. In het laatste kwartaal van vorig jaar bedroeg de daling van het aantal huishoudens met breedbandaansluitingen 31.000. Volgens het bedrijf is dat wel een verbetering ten opzichte van het kwartaal ervoor.
Over heel 2023 raakte het bedrijf 100.000 klanten kwijt bij vast internet. "De concurrentie op vast breedband is onverminderd stevig en dit zal ook de komende jaren zo blijven", zei financieel directeur Ritchy Drost van VodafoneZiggo in een toelichting op de resultaten.
VodafoneZiggo groeide wel opnieuw in de mobiele markt en bleef sterk presteren in de zakelijke markt. Het aantal mobiele abonnementen groeide in het vierde kwartaal met 40.000. Het aantal zakelijke breedbandklanten groeide afgelopen kwartaal met 5000.
Doelen gehaald
Het bedrijf heeft volgens de financieel topman in 2023 ook alle financiële doelen gehaald. "In het vierde kwartaal hebben we een eindsprint ingezet. Hierin realiseerden we 4,5 procent omzetstijging. Daarmee werd dit ook het beste omzetkwartaal van 2023, maar bovenal het kwartaal met het hoogste groeipercentage voor VodafoneZiggo sinds de start van de joint venture in 2017", aldus Drost.
De omzet in het vierde kwartaal kwam uit op ruim 1 miljard euro. Over het hele jaar groeide de omzet met 1,2 procent tot meer dan 4,1 miljard euro. De winst, gecorrigeerd voor onder meer rente en belastingen, daalde in 2023 met 4,8 procent naar 1,8 miljard euro.
Verwachtingen
Vooruitkijkend stelt Drost dat 2024 een mooi jaar gaat worden voor de klanten van het bedrijf. "Vanaf komend voetbalseizoen heeft Ziggo Sport de exclusieve uitzendrechten van het UEFA Europees voetbal. Daar kijken we enorm naar uit." Ook verwacht de financieel directeur een groei van het operationele bedrijfsresultaat dit jaar.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/RTR) - Tesla heeft een nieuw verkooprecord gevestigd in Noorwegen. Nog nooit verkocht een merk in het land zoveel auto's als het bedrijf van Elon Musk dit jaar, met ook nog een maand te gaan. Tesla profiteerde in november met een verdrievoudiging van de verkoop van een aanstaande belastingverhoging.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Chipmachinemaker ASML is verreweg de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling (R&D) in Nederland. Maar een groot deel van de uitgaven hieraan in ons land komt slechts van een handvol bedrijven, meldt onderzoeksinstituut TNO.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken. Het lukt de organisatie al langere tijd niet om mensen die mogelijk arbeidsongeschikt zijn binnen de gestelde termijn duidelijkheid te geven. Dat komt door een aanhoudende toename van beoordelingsaanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen.
2 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Paul Terstegge wordt de nieuwe topman van Transavia. Begin oktober werd bekend dat de huidige topman Marcel de Nooijer de budgetmaatschappij verlaat. Terstegge volgt hem per 1 februari 2026 op, meldt Transavia.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe elektrische auto's is afgelopen maand fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders begin volgend jaar te verhogen, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Dat plan is inmiddels afgezwakt, maar de auto's waren al besteld.
3 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is maandag weer gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste cryptomunt ter wereld leek zich de afgelopen dagen te handhaven boven de 91.000 dollar, maar viel op de eerste dag van december terug tot onder de 86.000 dollar (ruim 74.000 euro).
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten laten deze feestdagenperiode hun pakketjes liever bij een PostNL-punt of pakketautomaat bezorgen dan vorig jaar. Volgens het post- en pakketbedrijf, dat keek naar de doorgegeven voorkeuren in de eigen app, gaat het om een groei van 40 procent. Het gebruik van pakketautomaten steeg met 60 procent.
4 uur geleden