VNG tegen politiek: stem niet in met asielnoodmaatregelenwet
DEN HAAG (ANP) - De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) "doet een dringend beroep op de Tweede Kamer" om donderdag niet in te stemmen met de asielnoodmaatregelenwet. Een stemming over de zogeheten Wet Versterking regie volkshuisvesting moet uitgesteld worden, aldus VNG. Volgens de vereniging bevatten beide wetten amendementen "die juridisch onhoudbaar zijn en onwenselijke gevolgen hebben voor de uitvoering op lokaal niveau", zo wordt gesteld in een verklaring.
VNG-voorzitter Sharon Dijksma noemt "de chaos met de genoemde amendementen compleet. Gemeenten moeten straks de ene wet overtreden om zich aan een andere wet te kunnen houden".
Over het eventueel strafbaar stellen van illegalen stelt VNG: "Het brengt met name gemeenten die nu een basale opvang bieden aan ongedocumenteerden en werken aan hun terugkeer in een onmogelijke positie. Onlangs heeft de rechter de voormalige minister van Asiel & Migratie verplicht om opvang te bieden aan uitgeprocedeerde asielzoekers. Het dinsdag aangenomen amendement stelt dat het voor organisaties strafbaar wordt om deze hulp te bieden. De VNG ziet niet hoe gemeenten hieraan uitvoering moeten geven, zonder zelf de wet te overtreden."
Huisvesting
Wat betreft de Wet Versterking regie volkshuisvesting vreest VNG dat zogenoemde statushouders in alle gevallen uitgesloten gaan worden bij de toewijzing van sociale huurwoningen. "Dit leidt tot een langere verblijfsduur in opvangcentra, hogere druk op de al overvolle opvangcapaciteit en het stilvallen van de aan de huisvesting gekoppelde inburgeringstrajecten. Met dit amendement wordt het voor gemeenten onmogelijk om uitvoering te geven aan hun wettelijke taak volgens de Huisvestingswet. Dit is onwerkbaar."
Over die kwestie moet na het zomerreces advies worden gevraagd aan de Raad van State, aldus VNG.
Meer uit Politiek
HILVERSUM (ANP) - De politiek moet serieus nadenken over de mogelijkheid om na een kabinetsval geen tussentijdse verkiezingen meer voor de Tweede Kamer te houden, maar om een nieuwe coalitie te vormen. Je kunt zo de stabiliteit versterken, denkt scheidend vicepresident Thom de Graaf van de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van kabinet en parlement.
1 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.
23 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - GroenLinks en PvdA zijn samen officieel opgegaan in de nieuwe partij Progressief Nederland. Een ruime meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de fusie tijdens een partijcongres in Den Bosch. Volgens de partij waren er 6000 mensen aanwezig. Van de GroenLinks-leden stemde 96 procent voor, bij de PvdA was dat 97 procent van de leden.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De kans is aanwezig dat de Iranoorlog maar voort blijft duren en daarom houdt Rob Jetten er rekening mee dat de economische cijfers "minder rooskleurig" worden, zei de premier bij zijn wekelijkse persconferentie. "En dan gaan we als kabinet echt kijken hoe we ook Nederlandse inkomens toch zoveel mogelijk kunnen ondersteunen."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac levert niet meteen problemen op in Nederland, verzekerde migratieminister Bart van den Brink na afloop van de ministerraad. Middels dit systeem kunnen landen informatie als vingerafdrukken uitwisselen, om na te gaan of iemand in een andere EU-lidstaat ook al een asielaanvraag heeft gedaan. Die gegevens worden nu nog steeds verzameld in het aanmeldcentrum in Ter Apel, maar kunnen door de storing pas later worden verstuurd.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Boeren, bedrijven of mensen die een huis zoeken, krijgen over twee weken duidelijkheid over hoe Nederland van het stikstofslot gaat. Dat vooruitzicht gaf landbouwminister Jaimi van Essen voorafgaand aan de ministerraad. "Ik denk dat het land daarop wacht, het land wil ruimte."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Sportminister Mirjam Sterk zal rondom het WK voetbal in de VS benadrukken dat "toegang tot sport voor iedereen is. Voor de teams en iedereen eromheen." Ze wil daarbij ook extra aandacht vragen voor de lhbti-gemeenschap.
2 dagen geleden