VluchtelingenWerk: uitstel intrekken spreidingswet goed nieuws
DEN HAAG (ANP) - VluchtelingenWerk Nederland noemt het "goed nieuws" dat het kabinet de spreidingswet waarschijnlijk pas volgend jaar wil intrekken. De organisatie wil helemaal niet af van de wet, die zorgt voor een eerlijke verdeling van asielzoekers over alle gemeenten. "Vanuit gemeenten, de VNG, de provincies, uitvoeringsorganisaties als het COA en andere experts klinkt de roep om deze wet niet in te trekken, maar juist te implementeren."
Het kabinet komt met dit voornemen in de zogenoemde contourennota. Hoewel PVV-asielminister Marjolein Faber en haar partijleider Geert Wilders eerder nog aandrongen op het sneller ongedaan maken van de wet, wil het kabinet de wet nu pas intrekken na afloop van de eerste cyclus waarin gemeenten plekken kunnen aanbieden. Dit moet gemeenten en provincies duidelijkheid geven en geen afbreuk doen aan de eerder gemaakte afspraken.
De spreidingswet biedt volgens VluchtelingenWerk een oplossing voor structurele verbetering van de asielopvang in Nederland. "De asiel- en opvangketen is in Nederland totaal vastgelopen. Dit heeft als gevolg dat inmiddels 45.660 mensen wachten op een besluit om bescherming te krijgen in Nederland. Ondertussen verblijven zij op dure opvanglocaties, waarbij met name in de noodopvang schrijnende omstandigheden eerder regel dan uitzondering zijn."
Voldoende opvangplekken
Volgens de organisatie kunnen er met de spreidingswet voldoende opvangplekken worden gerealiseerd. "Er zou sprake zijn van kleinschalige opvang, midden in de wijk en dichtbij lokale voorzieningen. Dat is goed voor de integratie van vluchtelingen, maar ook voor de samenleving."
Meer uit Binnenland
AXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.
2 uur geledenARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.
9 uur geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
11 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.
12 uur geleden