Viruswaarheid verliest hoger beroep over avondklok
DEN HAAG (ANP) - Actiegroep Viruswaarheid heeft het hoger beroep over het afschaffen van de avondklok verloren. De uitkomst van het tegen de Nederlandse staat aangespannen kort geding maakte overigens voor de avondklok geen verschil, die was inmiddels al via een spoedwet in het parlement geregeld.
Het gerechtshof oordeelt - in tegenstelling tot de rechtbank vorige week - dat er wel degelijk sprake is van "buitengewone omstandigheden die het invoeren van de avondklok mogelijk maken". "De coronapandemie is hiervoor voldoende aanleiding. De regering mocht uitgaan van het advies van het Outbreak Management Team", aldus het hof. Ook noemt het hof het instellen van de avondklok proportioneel en meent dat andere middelen redelijkerwijs niet voorhanden zijn. "De (tijdelijke en beperkte) inbreuk op diverse grondrechten, zoals het recht op bewegingsvrijheid, is volgens het gerechtshof dan ook gerechtvaardigd."
De situatie rond de avondklok - in verband met de coronacrisis ingevoerd tussen 21.00 uur en 04.30 uur - was vorige week ronduit chaotisch te noemen. Dinsdag gaf de rechtbank in Den Haag actiegroep Viruswaarheid gelijk in een door hen aangespannen kort geding tegen de Nederlandse staat over de rechtmatigheid van de avondklok. Volgens de voorzieningenrechter is de avondklok geen maatregel waarmee niet kan worden gewacht "zoals bijvoorbeeld het geval is bij een dijkdoorbraak". De avondklok maakt "een vergaande inbreuk op het recht op bewegingsvrijheid en de persoonlijke levenssfeer", aldus de rechter, en gaf daarmee Viruswaarheid gelijk in het kort geding.
Hoger beroep
De Staat tekende meteen hoger beroep aan en haastte zich naar het hof met het verzoek de werking van het vonnis op te schorten. Dat deed het hof vorige week direct dezelfde dag, kort voor 21.00 uur na een zeer rommelig verlopen zitting, inclusief een afgewezen wrakingsverzoek. De avondklok was daarmee in elk geval tot de uitspraak in hoger beroep 'gered'.
Voor de boetes voor het overtreden van de avondklok kon de uitspraak nog wel gevolgen hebben. Het Openbaar Ministerie had eerder al laten weten sinds de uitspraak van de rechter de boetes te hebben opgeschort. Dat wordt nu weer opgepakt, laat een woordvoerder weten. Sinds de invoering van de avondklok op 23 januari zijn ongeveer 39.000 boetes uitgedeeld. Het merendeel daarvan, 30.000 stuks, moet nog door het OM beoordeeld worden. De rest is inmiddels verstuurd naar de overtreders.
Tegen de uitspraak van het hof is nog cassatie mogelijk bij de Hoge Raad.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
4 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
6 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
8 uur geleden