Viruswaarheid eist openheid over basis coronamaatregelen
UTRECHT (ANP) - Protestgroep Viruswaarheid heeft voor de rechter in Utrecht documenten opgeëist die ten grondslag liggen aan het coronabeleid. De groepering wil die informatie gebruiken om in een afzonderlijke procedure tegen de Staat aan te tonen dat de landelijke coronamaatregelen buitenproportioneel zijn en een onrechtmatige inbreuk vormen op de grondrechten.
Tijdens een kort geding tegen de Staat en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schetste de advocaat van Viruswaarheid alle nadelen van de coronamaatregelen, die de economie en het sociale leven een harde klap hebben gegeven. "De beleidsmakers weten wat de gevolgen zijn. De vraag is dan: welke afwegingen liggen daaraan ten grondslag?" Omdat het regeringsbeleid voor een groot deel wordt gebaseerd op adviezen van het zogeheten Outbreak Management Team (OMT), waarin deskundigen uit diverse takken van de gezondheidszorg zitting hebben, eist Viruswaarheid openheid hierover.
Zowel notulen van OMT-vergaderingen als de door het team gebruikte gegevens en modellen zijn vertrouwelijk. Alleen de uiteindelijke adviezen worden openbaar gemaakt. Volgens de raadsman van Viruswaarheid valt daardoor niet goed te controleren hoe adviezen tot stand zijn gekomen. "We moeten weten: wat was er zo bedreigend dat deze draconische maatregelen noodzakelijk waren?" Volgens Viruswaarheid is het beleid "ondoorzichtig en zwalkend" en doet het meer kwaad dan goed. De raadsman vergeleek het coronavirus met de griep, die ook jaarlijks duizenden ziekenhuisopnames veroorzaakt.
Volgens Viruswaarheid is geen sprake van een crisis van de gezondheidszorg, maar van een "crisis in de rechtsstaat". Naast de OMT-verslagen eist de protestgroep inzage in andere informatie, zoals onderzoek naar de betrouwbaarheid van de zogeheten PCR-test die de GGD gebruikt om te testen of iemand is besmet. Viruswaarheid stelt op basis van Duits onderzoek dat de test niet betrouwbaar genoeg is. De raadsman zei te vermoeden dat sprake is van "grootschalige manipulatie" met de tests.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
6 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
9 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
9 uur geleden