Vijlbrief tekent in Groningen wet die einde maakt aan gaswinning
KOLHAM (ANP) - In het Groningse dorp Kolham tekent demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) vrijdag symbolisch de wet die definitief een einde maakt aan de gaswinning uit het Groningenveld. Ruim zestig jaar geleden werd in een weiland bij Kolham voor het eerst Gronings gas ontdekt. Dat was het startsein voor de decennialange winning van gas in de provincie.
Bij de ceremonie in Kolham zijn onder meer Groningse bestuurders, inwoners en maatschappelijke organisaties aanwezig. Staatssecretaris Vijlbrief spreekt kort tijdens de bijeenkomst. Ook de Groningse 'gasgedeputeerde' Susan Top en Jan Wigboldus, voorzitter van belangenorganisatie het Groninger Gasberaad, nemen het woord.
De Eerste Kamer stemde dinsdag voor de wet die de sluiting van het Groningengasveld regelt. Deze wet maakt officieel een einde aan de gaswinning, die de Nederlandse economie veel opleverde, maar ook veel problemen veroorzaakte in Groningen. Het oppompen van het gas leidde tot aardbevingen en schade aan Groningse huizen. Veel woningen in de provincie moeten worden versterkt omwille van de veiligheid.
Het kabinet ziet het sluiten van de gasputten als een essentiƫle stap om het vertrouwen van de Groningers terug te winnen. De wet over het staken van de gaswinning gaat vrijdag al in, in plaats van de eerder genoemde datum van 1 mei. Koning Willem-Alexander heeft de wet woensdag ondertekend.
De Groninger Bodem Beweging (GBB) heeft Groningers opgeroepen vrijdag de provincievlag uit te hangen, om stil te staan bij het "historische besluit" om de gaswinning permanent te stoppen. Net als het Groninger Gasberaad heeft de GBB jarenlang actie gevoerd om de gaskraan dicht te draaien.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
2 minuten geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
38 minuten geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
45 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
1 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
4 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
5 uur geleden