Vijlbrief spreekt Groningers, formele reactie op enquête pas in mei
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw en Groningen) gaat de komende tijd met Groningse bestuurders, organisaties en burgers praten over de manier waarop het kabinet moet reageren op het snoeiharde rapport van de parlementaire enquêtecommissie over de gaswinning in Groningen. Groningers zullen wel tot na het Kamerdebat over het rapport in mei moeten wachten op een officiële reactie op het rapport, dat op 24 februari naar buiten kwam.
Met de gesprekken hoopt de bewindsman "te kijken hoe ik zoveel mogelijk draagvlak kan vinden voor de goede maatregelen". Dat zullen vooral ingrepen zijn op het gebied van schadeafhandeling en versterking van huizen in het bevingsgebied. Dat is volgens de enquêtecommissie, Groningse bestuurders én het kabinet zelf het belangrijkste punt. Vijlbrief zal "onderweg" de pers wel af en toe te woord staan "om te vertellen wat we aan het bedenken zijn".
Eerder kreeg premier Mark Rutte harde kritiek op zijn eerste reactie na het rapport over de gaswinning. Rutte ging nauwelijks in op de conclusies en wilde vragen niet inhoudelijk beantwoorden. Hij benadrukte steeds dat het rapport bijna 2000 pagina's bevat, en een behoorlijke reactie dan ook om tijd vraagt. Onder anderen VVD-coryfee en voorzitter van het Nationaal Programma Groningen, Johan Remkes, zei dat die reactie empathischer had gekund. Rutte kwam vrijdag ook terug op zijn eerste reactie, die volgens hem zelf niet goed was.
Na meireces in gesprek met kabinet
Vijlbrief zegt geen zin te hebben reacties te recenseren. "Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen reactie. Iedereen doet het op zijn eigen manier", aldus de staatssecretaris.
Ergens in de komende weken spreken fractiespecialisten van de Tweede Kamer eerst met de enquêtecommissie zelf. Na het meireces, dat tot en met 8 mei duurt, gaat de Kamer pas in gesprek met het kabinet. "Ik denk dat het niet netjes is om een inhoudelijke reactie op papier te leveren voordat het debat heeft plaatsgevonden", zegt Vijlbrief.
Plan van aanpak
Overigens heeft de Groningse politiek al gereageerd op het rapport. Zij eisen dat het kabinet uiterlijk in september met een plan van aanpak komt voor schadeafhandeling, versterking en perspectief voor de regio.
Rutte liet vrijdag al doorschemeren dat het kabinet naar verwachting een groot deel van de aanbevelingen zal opvolgen. De enquêtecommissie zegt onder meer dat het kabinet een "morele verplichting" heeft om het Groningerveld inderdaad dit of uiterlijk volgend jaar te sluiten. De schadeafhandeling moet bovendien "milder, makkelijker en menselijker". Ook de versterkingsoperatie moet verbeterd en versneld worden. Dit alles is onderdeel van de "ereschuld" die Nederland heeft aan Groningers. De oliemaatschappijen Shell en ExxonMobil en de Nederlandse staat staan aan de lat om die schuld in te lossen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
13 uur geleden