Vijlbrief: ook soepele CO2-taks zorgt voor groene investeringen
DEN HAAG (ANP) - De CO2-heffing zal ervoor zorgen dat bedrijven meer investeren om de klimaatdoelen te halen, denkt staatssecretaris Hans Vijlbrief (Fiscaliteit). Ook de versoepeling van de regels waarvoor het kabinet heeft besloten om de industrie in de coronacrisis tegemoet te komen, zullen daar niets aan veranderen.
Vijlbrief zelf vindt de CO2-heffing "intelligent vormgegeven". Bedrijven krijgen dispensatierechten, waardoor de industrie naar verwachting in 2024 echt gaat betalen voor de uitstoot van koolstofdioxide (CO2), tenzij bedrijven de uitstoot terugbrengen. Maar oppositiepartij GroenLinks vindt dat helemaal niet zo slim, omdat het risico volgens Kamerlid Bart Snels is dat Nederland zo de doelen voor 2030 niet haalt.
Het klopt dat wij in de eerste jaren relatief royaal zijn richting de industrie met de dispensatierechten", zegt Vijlbrief. Maar dat verandert volgens hem "niets aan investeringen van bedrijven op het gebied van CO2-bestrijding". Bedrijven kijken namelijk naar de lange termijn, stelt de bewindsman, en zullen volgens hem rekening houden met de gevolgen vanaf 2024 als ze de uitstoot niet flink verlagen.
De CO2-uitstoot moet in 2030 met bijna de helft zijn gedaald ten opzichte van 1990. Mogelijk wordt het reductiedoel nog bijgesteld naar 55 procent. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek was de industrie vorig jaar verantwoordelijk voor bijna een derde van de uitstoot van broeikasgassen als CO2.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
8 uur geleden