Vijlbrief: kijken naar subsidieplafond Groningen als pot leeg is
DEN HAAG (ANP) - Als het plafond voor subsidie om de kwaliteit van woningen in het aardbevingsgebied te verbeteren "overschreden dreigt te worden, gaan we daar gewoon naar kijken", aldus de nieuwe staatssecretaris van Mijnbouw Hans Vijlbrief. Het subsidieloket sloot binnen een dag, omdat het plafond was bereikt.
Toen maandag bleek dat de bodem van de subsidiepot al snel in zicht was (er werden meer aanvragen gedaan dan verwacht) , zei Vijlbrief al eventueel te willen kijken "of ik daar nog meer aan kan doen". Maar "het geld moet ook opgebracht worden", zei de D66-bewindsman. Het is volgens hem "niet zo raar" dat zo'n subsidiebudget een plafond heeft.
Dat dit plafond zo snel werd bereikt, lag volgens uitvoerder Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) aan het beperkte budget. Bij de fysieke loketten stonden enorme rijen, en digitaal probeerden ruim 50.000 mensen tegelijk in te loggen, aldus de organisatie. De aanvragen worden verwerkt volgen het principe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". Tal van Groningers vissen vermoedelijk dus achter het net.
Een goed teken
Het gaat om een subsidie van 10.000 euro, waarvoor alleen huishoudens in aanmerking komen die niet onder het versterkingsprogramma vallen van de NCG (Nationaal Coördinator Groningen). Daarnaast gaat het om woningen met schade in een bepaald postcodegebied.
Dat de animo groot is, is volgens Vijlbrief "een goed teken". Dat betekent volgens hem dat de regeling populair is. Het zal nog enkele maanden duren voordat duidelijk is in hoeverre de subsidie ook daadwerkelijk wordt toegekend. "Hangt er natuurlijk vanaf of al die mensen er recht op hebben", zegt de staatssecretaris. Groningers worden binnen dertien weken door SNN geïnformeerd over de afhandeling van hun aanvraag.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
3 minuten geledenHAARLEM (ANP) - ProRail kan de komende jaren op steeds meer delen van het spoor alleen strikt noodzakelijk onderhoud plegen. Werkzaamheden om het spoor 'toekomstklaar' te maken, raken daarbij in de verdringing. Volgens de spoorbeheerder komt dat door tekorten aan geld en personeel.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal meldingen van kindermisbruik is in vier jaar met 20 procent toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van de Monitor seksueel geweld tegen kinderen 2020-2024. In die periode steeg het aantal meldingen geregistreerd door de politie van 3010 naar 3690 per jaar. Vooral het onlinemisbruik neemt toe, zoals grooming en het verspreiden van naaktbeelden.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen die lhbtqia+ zijn, kunnen steeds minder vaak vrij en veilig opgroeien. Ze worden gepest, bedreigd en aangevallen, en ze voelen zich niet genoeg gesteund door leraren. Hun rechten staan steeds vaker onder druk, waarschuwt Kinderombudsman Margrite Kalverboer.
4 uur geledenZEVENBERGEN (ANP) - Dat Moerdijk ook wordt genoemd in een onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale in Noord-Brabant leidde woensdag tijdens een informatieavond tot vragen van bewoners. Afgelopen weken werd bekend dat het dorp mogelijk moet verdwijnen ten behoeve van een ander energieproject: Powerport. Het onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale viel daar "bijzonder ongelukkig" mee samen, zei gedeputeerde Wilma Dirken van de provincie.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Schrijver Anja Meulenbelt krijgt de P.C. Hooft-prijs 2026 voor haar beschouwend proza. Ze krijgt 60.000 euro, die hoort bij de belangrijke literaire oeuvreprijs voor een Nederlandse schrijver.
16 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Stint-ondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander hebben woensdag in de rechtbank toegegeven dat zij onjuiste informatie hebben opgenomen in gebruikershandleidingen. Zo schreven zij dat de elektrische bolderkar voldeed aan Europese veiligheidsrichtlijnen, terwijl dit niet klopte. Ook in een aanvraag bij het ministerie van Infrastructuur meldden zij volgens het Openbaar Ministerie ten onrechte dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Het OM verdenkt de bedrijven van het tweetal van onder meer valsheid in geschrifte.
17 uur geleden