Vijlbrief: kabinet weet wat het Groningers wil bieden
GRONINGEN (ANP) - Het kabinet heeft al ideeën over het inlossen van de ereschuld en steun aan Groningen in reactie op de parlementaire enquête over de gaswinning in dat gebied. Dat zegt staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) voorafgaand aan een gesprek met Groningse bestuurders in het provinciehuis.
"Ik weet wel wat ze willen en ik weet ook wat wij willen bieden", zegt Vijlbrief desgevraagd. De bewindsman voegt daar wel aan toe: "Het gaat niet om bieden, het is geen vismarkt. Het gaat om mensen." Vijlbrief liet doorschemeren te vinden dat er niet altijd met genoeg eerbied over de kwestie wordt gesproken. Hij roept mensen op "om net zo waardig te blijven over dit onderwerp" als voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie Tom van der Lee vorige week was in debat met de Tweede kamer.
Het belangrijkste punt is volgens Vijlbrief dat mensen lijden door aardbevingen als gevolg van de gaswinning, waar heel Nederland juist van profiteerde. "Dat hebben we met elkaar gedaan en daar moeten we de goede oplossing voor vinden." Daarbij is "schade en herstel het allereerste en allerbelangrijkste voor Groningen", zegt de bewindsman. Verder wil het kabinet maatregelen nemen op sociaal gebied en om de mentale gezondheid van getroffenen te verbeteren. Tot slot is er het economisch perspectief van de regio, zegt Vijlbrief.
De bewindsman maakt zich geen zorgen over de gesprekken met de bestuurders. Zo zei de burgemeester van de stad Groningen Koen Schuiling vorige week weinig vertrouwen te hebben in een goede afhandeling door het kabinet. Inmiddels zijn er meer gesprekken geweest, en en is de kou deels uit de lucht. "Als je aan het praten bent met elkaar, heb je momenten dat het moeilijk gaat en dat het beter gaat."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
20 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden