Vijlbrief geeft vergunning voor gaswinning op Noordzee
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) heeft vergunningen gegeven voor boringen naar een nieuw gasveld in de Noordzee. Nederland doet dit samen met Duitsland, waar overigens nog op een vergunning wordt gewacht. Gaswinning in de Noordzee staat in het coalitieakkoord, maar is niet onomstreden: burgemeesters van Waddeneilanden uitten begin dit jaar hun grote zorgen over de plannen.
De burgemeesters vrezen dat de winning schade kan aanbrengen aan "unieke natuurgebieden" en gevolgen zal hebben voor de bewoners van de eilanden. Het plan is om op zo'n negentien kilometer ten noorden van de kust van Schiermonnikoog en het Duitse Borkum te boren. Vijlbrief zegt dat er een "uitgebreide rapportage" is gemaakt over milieueffecten waaruit blijkt dat aan alle vereiste voorwaarden wordt voldaan. Maar de bewindsman erkent dat er zorgen blijven. Daarom zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd: het booreiland wordt verlaagd, zodat het minder opvalt vanaf Schiermonnikoog.
Er komt een pijpleiding om het gas naar het land te vervoeren. De elektriciteit op het booreiland komt van een Duits windpark in de buurt. Vanaf eind 2024 wordt het eerste gas geproduceerd, zegt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in een persbericht.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
8 uur geleden