Vijf jaar cel voor Nederlandse drugsrunners op Sziget
BOEDAPEST (ANP) - De 22-jarige Roelf B. en de 23-jarige Gert-Jan N. krijgen vijf jaar cel voor drugshandel op het Hongaarse festival Sziget vorig jaar. De rechtbank in de Hongaarse hoofdstad Boedapest veroordeelde de jeugdvrienden omdat ze tijdens het grote muziekfestival vanuit hun tent drugs met een straatwaarde van 300.000 euro verkochten.
De twee Nederlanders bekenden maandagochtend schuld en aanvaardden een strafvoorstel voor respectievelijk acht en tien jaar van het Openbaar Ministerie. De rechter vonniste lager. Ze kunnen na twee derde van hun straf om vrijlating vragen, zei hij. Daarna mogen ze vier jaar lang Hongarije niet in.
Ze waren tijdens Sziget betrapt met bijna 2700 xtc-pillen en 20 kilo joints, die ze vanuit hun tent verkochten. Ze hadden 5000 gedrukte prijslijsten met daarop ook telefoonnummers.
Emotionele verklaringen
De advocaten van de Nederlanders omschreven de drugsverkoop als een amateuristische actie ingegeven door het tolerante Nederlandse drugsbeleid. De rechter ging daar niet in mee. "Handel in drugs is in elk land illegaal." Maar hij zei dat hij toch voor lagere straffen had gekozen omdat zij geen strafblad hadden en schuld hadden bekend. "U krijgt dezelfde straf omdat u dezelfde verantwoordelijkheid had", zei hij.
De jeugdvrienden betuigen in emotionele verklaringen daarover "spijt aan Hongarije voor het veroorzaakte leed". De rechter leek dat te waarderen. Hij zei dat het duo minder gevaarlijk was dan professionele drugshandelaren.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
13 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
15 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
21 uur geleden