Vierdaagsefeesten Nijmegen gaan toch niet door
NIJMEGEN (ANP) - De Vierdaagsefeesten in Nijmegen gaan in juli toch niet door. De stichting die de feesten rondom de Vierdaagse organiseert heeft maandenlang gewerkt aan verschillende scenario's om het grootste buitenevenement van Nederland toch binnen de coronaregels te kunnen organiseren. Deze week is echter in overleg met de gemeente Nijmegen en de hulpdiensten besloten dat het niet gaat lukken binnen aanvaardbare risico's, zegt directeur-bestuurder Joris Bouwmeister van de Stichting Vierdaagsefeesten.
De Vierdaagsefeesten trekken jaarlijks ruim 1,6 miljoen bezoekers. "Daar zijn we enorm trots op, maar het maakt de feesten nu juist onmogelijk, zelfs in beperkte vorm", aldus Bouwmeister. Er is volgens hem lang gewerkt aan een plan om bezoekers verplicht te laten zitten op terrassen en in omheinde parken met 1,5 meter tussenruimte. Daarvoor zouden mensen vooraf moeten reserveren en een kaartje moeten kopen, terwijl de feesten gewoonlijk zeven dagen lang gratis toegankelijk zijn.
"De hulpdiensten schatten echter in dat ook zo'n editie met beperkingen leidt tot onbeheersbaar grote aantallen mensen in het centrum van Nijmegen. Het risico op besmettingen wordt dan onaanvaardbaar", aldus de organisatie. De kans dat de coronamaatregelen in juli zover zijn versoepeld dat er weer toestemming zou zijn voor het organiseren van evenementen zonder beperkingen is helemaal veel te onzeker, meent de Stichting Vierdaagsefeesten. Omdat de voorbereidingen voor de Vierdaagsefeesten gewoonlijk in mei van start moeten gaan en er dan veel kosten worden gemaakt, is nu de knoop doorgehakt.
Burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen vindt het 'erg spijtig' dat zowel Vierdaagse als Vierdaagsefeesten voor de tweede keer niet doorgaan. Maar ook hij zag geen andere mogelijkheid, zegt hij.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
15 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
17 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
19 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
20 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
21 uur geleden