Vier staten in VS breken dagrecord coronagevallen
WASHINGTON (ANP/RTR) - Vier Amerikaanse staten hebben de afgelopen 24 uur het record van hoogste aantal coronagevallen op een dag verbroken. De snelste groei was in de staat Wisconsin, daar werden ruim 2600 nieuwe besmettingen getest.
De gouverneur besloot daarom de noodtoestand voor de staat uit te roepen. Dat betekent dat de bevolking de komende twee maanden verplicht mondkapjes in openbare gelegenheden moet dragen.
Ook de staten Minnesota, Oregon en Utah boekten vrijdag nieuwe records. Een dag eerder boekten ook de staten Montana en South Dakota al een recordaantal besmettingen binnen een etmaal, zo blijkt uit metingen van persbureau Reuters.
De Verenigde Staten zijn koploper in de wereld op het gebied van het aantal besmettingen (ruim 7 miljoen) als ook het aantal coronadoden. Dat aantal stond vrijdag op ruim 203.000.
Meer uit Buitenland
PARIJS (ANP/AFP) - Zeker 68.000 huishoudens in het westen van Frankrijk zitten zonder stroom door de hittegolf die het land teistert. Volgens de autoriteiten in het departement Finistère hebben de extreem hoge temperaturen gezorgd voor problemen met het elektriciteitsnetwerk.
37 minuten geledenLIMA (ANP/AFP) - De rechtse presidentskandidaat Keiko Fujimori is als winnaar uit de Peruaanse presidentsverkiezingen gekomen. Nu de stemmentelling ten einde loopt, heeft ze een voorsprong opgebouwd op de linkse kandidaat Roberto Sánchez die niet meer in te halen is.
1 uur geledenSEBASTOPOL (ANP) - De stroomtoevoer in Sebastopol, op de door Rusland geannexeerde Krim, is uitgevallen na een Oekraïense aanval. Dat meldt de gouverneur van de stad, Michail Razvozjajev, op Telegram. Eerder op woensdag liet Razvozjajev weten dat de luchtafweer boven zijn stad negen drones had neergehaald.
3 uur geledenKYIV (ANP) - Oekraïne heeft een herziene aanvraag ingediend om toe te treden tot de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), meldde president Volodymyr Zelensky op Telegram. De OESO bestaat uit 38 voornamelijk ontwikkelde economieën, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. Ook Nederland is lid.
6 uur geledenBERLIJN (ANP) - In Duitsland is het treinverkeer hervat, nadat dinsdagavond landelijk al het treinverkeer was stilgelegd vanwege een radiostoring. Dat meldden Duitse media, waaronder Bild en Der Tagesspiegel.
6 uur geledenMÜNCHEN (ANP) - De Duitse verzekeraar Allianz schat dat er nog 1150 schepen vastzitten in de Perzische Golf, ondanks de voorlopige overeenkomst die een einde moet maken aan het conflict tussen de Verenigde Staten en Iran. De schepen vertegenwoordigen volgens Allianz een waarde van ongeveer 125 miljard dollar.
6 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse Senaat heeft wetgeving aangenomen om de Amerikaanse oorlog tegen Iran te stoppen totdat het Congres hier toestemming voor geeft. Het Huis van Afgevaardigden stemde eerder al voor het voorstel. Het is niet meteen duidelijk welke gevolgen de stemming heeft voor het conflict in het Midden-Oosten, aangezien de VS en Iran onderhandelen over een permanent vredesakkoord.
10 uur geleden