Vier astronauten verlaten na halfjaar het ISS
CAPE CANAVERAL (ANP) - De vier astronauten van Crew-1, die zes maanden aan boord zaten van het ISS, hebben het internationaal ruimtestation verlaten. De Amerikanen Michael Hopkins, Victor Glover en Shannon Walker en hun Japanse collega Soichi Noguchi worden zondag in de Crew Dragon-capsule van SpaceX opnieuw naar de aarde gebracht, melden en ruimtebedrijf en de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.
Nadat de terugvlucht een dag werd uitgesteld wegens slecht weer zullen de vier astronauten zondag landen in de zee voor de Amerikaanse staat Florida. De bemanning vertrok op 15 november vorig jaar naar het ISS.
Het ruimtestation is de laatste tijd druk bevolkt: naast Crew-1 zijn sinds begin april de kosmonauten Oleg Novizki en Pjotr Dubrov en de NASA-astronaut Mark Vande Hei aan boord. Afgelopen weekend zijn er vier astronauten van Crew-2 bijgekomen, de Amerikanen Shane Kimbrough en Megan McArthur, hun Japanse collega Akihiko Hoshide en de Fransman Thomas Pesquet.
Crew-1 was de eerste die regelmatig naar het ISS vloog met de Crew Dragon na een succesvolle bemande testvlucht naar het ISS afgelopen voorjaar. Het was de eerste keer dat astronauten vanaf Amerikaanse bodem in een baan om de aarde werden gebracht na een onderbreking van bijna negen jaar, en de allereerste keer dat zij door een particuliere ruimtevaartonderneming werden vervoerd.
Meer uit Buitenland
NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.
59 minuten geledenDEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.
2 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.
3 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".
4 uur geledenMADRID (ANP/AFP) - De Spaanse premier Pedro Sánchez heeft zich in het parlement verdedigd na een reeks corruptieschandalen. Hij weerspreekt beschuldigingen van de oppositie dat er sprake is van een grootschalig probleem binnen zijn regering, nadat afgelopen week zijn voormalige rechterhand een jarenlange gevangenisstraf kreeg en het paspoort van zijn vrouw werd afgepakt.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - Israël en Libanon hebben in Washington een Amerikaans plan besproken waarbij de Israëlische krijgsmacht (IDF) zich terugtrekt uit een deel van Zuid-Libanon. Drie Israëlische functionarissen zeggen tegen persbureau Reuters dat het idee van de "pilot" is dat de Amerikanen het Libanese leger gaan trainen.
7 uur geleden