Vestering (PvdD) legt Kamerlidmaatschap neer om ruzie in partij
DEN HAAG (ANP) - Leonie Vestering stopt als Kamerlid voor de Partij voor de Dieren vanwege het conflict in haar partij. In een debat in de Tweede Kamer zegt zij zich altijd te willen inzetten voor de dieren, "maar onder deze werkomstandigheden kan ik dat niet langer doen. Daarom heb ik besloten mijn functie als Kamerlid neer te leggen."
"Voor mij is het altijd het belangrijkste geweest dat ik mijn strijd kon voeren voor de dieren", zei Vestering na afloop tegen de pers. "Ik zie nu dat er heel veel aandacht gaat naar interne conflicten." Die noemt ze "pijnlijk", maar ze laat zich niet uit over de aard en de oorzaak van het conflict en neemt daar evenmin een standpunt over in.
"Ik hou me vast aan mijn idealen en die liggen bij de strijd voor de dieren. Daar wil ik al mijn aandacht en mijn prioriteit aan geven." Dat gaat ze dus niet meer vanuit de Kamer doen. "Ik kan ook nog op andere plekken de belangen van de dieren het beste vertegenwoordigen. En dat zal ik dan ook blijven doen."
Hard conflict
Het bestuur van de PvdD is verstrikt geraakt in een hard conflict met partijleider Esther Ouwehand over de interne aansturing en koers van de partij. Vestering zou ook hebben gebotst met Ouwehand, melden verschillende media.
Vestering staat binnen de partij bekend als fanatiek politica die zich op weinig andere zaken wil richten dan op dierenrechten. Half augustus keerde ze terug in de Kamer na tijdelijk het werk neer te hebben gelegd vanwege ziekte "om werkomstandigheden". Of dat te maken had met het conflict met Ouwehand, is niet duidelijk. De Almeerse kwam na de vorige verkiezingen in 2021 in de Tweede Kamer. Eerder zat ze in de gemeenteraad van Almere en in de Provinciale Staten van Flevoland.
Op de vlakte
Van de zeskoppige Tweede Kamerfractie hield Vestering zich het meest op de vlakte in reactie op het interne conflict. Dit weekeinde maakte het bestuur bekend dat Ouwehand niet meer zou worden voorgedragen als lijsttrekker, vanwege meldingen die zouden raken aan haar integriteit. Volgens Ouwehand komt de actie van het bestuur als respons op de felle kritiek die de partijleider recent uitte op de handelwijze van het bestuur.
Meldingen "moeten altijd zorgvuldig worden behandeld en onderzocht", reageerde Vestering. De meldingen riepen bij haar wel vragen op, zei ze op sociale media.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
16 uur geleden