Vestering bij afscheid: PvdD moet om dieren draaien, niet om ego's
DEN HAAG (ANP) - "Geen ego's, maar dieren horen centraal te staan bij de Partij voor de Dieren." Met die woorden neemt PvdD-Kamerlid Leonie Vestering afscheid van de Tweede Kamer. Ze kondigde recent haar vertrek aan vanwege het hoogoplopende conflict in haar partij. Ze dankte haar medewerkers, collega-Kamerleden van andere partijen, dierbeschermingsorganisaties en deskundigen. Over haar eigen fractie repte ze niet.
"De Partij voor de Dieren zal altijd mijn partij blijven", voegde Vestering daaraan toe in haar brief, die Kamervoorzitter Vera Bergkamp voorlas. Dit is "geen afscheid, maar een tot ziens", zei Vestering ook. Naar verluidt konden Vestering en Esther Ouwehand, normaal gesproken fractievoorzitter van de PvdD, niet goed meer met elkaar overweg. Volgens NRC lagen de twee politici stevig met elkaar in de clinch. Ouwehand was niet in de plenaire zaal bij het afscheid, de rest van de fractie wel.
Maar Vestering, wier politieke carrière van begin tot einde in het teken stond van dierenwelzijn, besteedde in haar afscheidsbrief vooral aandacht aan de behandeling van dieren in de bio-industrie. "Er zal een dag komen dat wij hier als samenleving met schaamte op terugkijken", aldus Vestering. Dat veel dieren voor de slacht worden gefokt en daarvoor nauwelijks een leven hebben, doet haar nog steeds veel pijn.
Bergkamp prees Vestering om haar vasthoudendheid en haar successen. Ze vond als Kamerlid vaak een "diervriendelijke meerderheid" in de Kamer voor plannen om het dierenwelzijn te verbeteren. Dat ze afscheid neemt, valt Vestering dan ook zwaar, concludeert Bergkamp. Duidelijk is volgens de voorzitter wel dat zij haar strijd voor de dieren buiten de Kamer zal voortzetten.
Meer uit Politiek
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
22 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
1 dag geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
2 dagen geleden