Vervoerders constateren slechtere naleving mondkapjesplicht
DEN HAAG (ANP) - Mondkapjes worden in het openbaar vervoer minder gedragen sinds het afschaffen van de 1,5 metermaatregel en andere coronaregels eind vorige maand. De laatste weken is de naleving niet verder verslechterd, zeggen de landelijke branchevereniging OV-NL, vervoerdersbedrijf Arriva en lokale vervoerders.
De lagere bereidheid om een mondkapje te dragen "ging hand in hand" met het loslaten van andere maatregelen eind september, aldus een woordvoerster van OV-NL. "Het openbaar vervoer is nu bijna de enige plek dat het nog verplicht is." Toch benadrukt de branchevereniging dat het overgrote deel van de reizigers mét masker in de trein, bus en metro zit.
Voorlopig blijft de handhaving nog hetzelfde. "Die is sinds het begin van de coronapandemie niet veranderd." Volgens de woordvoerster is het handhaven gericht op de-escalatie, dat wil zeggen dat mensen zonder mondkapje daar eerst op worden aangesproken. "Als mensen het dan echt heel bont maken, dan worden zij beboet." Het is volgens OV-NL "op korte termijn niet haalbaar" om de mondkapjescontrole in het ov strenger te maken. "Het kost extra geld om mensen aan te nemen en we hebben niet zomaar extra boa’s", aldus de woordvoerster.
Ook in het openbaar vervoer in Den Haag is de bereidheid om een mondmasker te dragen verminderd, aldus een woordvoerster van vervoerder HTM. "Maar het aantal incidenten en boetes is sinds de versoepelingen niet toegenomen." De Amsterdamse vervoerder GVB schetst eenzelfde beeld als het landelijke, waar ook Arriva en het Rotterdamse RET zich bij aansluiten.
Meer uit Binnenland
SCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
33 minuten geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
39 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
1 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
4 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
5 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
6 uur geleden