Vertrouwen bij circuit Zandvoort na 35e gelijk in rechtszaak
ZANDVOORT/HAARLEM (ANP) - Circuit Zandvoort ziet alle rechtszaken die nog gaan komen om de Formule 1 tegen te houden, met vertrouwen tegemoet. "Dit was de 35e juridische procedure die we hebben gevoerd voor een vergunning of een aanvraag, en we zijn voor de 35e keer in het gelijk gesteld", zegt circuitdirecteur Robert van Overdijk in reactie op de uitspraak van de rechtbank in Haarlem. Die bepaalde in een bodemprocedure dat de stikstofvergunning in orde is en in stand mag blijven.
"Het is jammer dan we voor zo'n mooi evenement al zo vaak voor de rechter zijn verschenen, maar wat ons betreft is nu wel duidelijk dat wij alles zorgvuldig hebben gedaan", vervolgt Van Overdijk. "In al die procedures is vanuit wel twintig invalshoeken naar onze vergunningen gekeken en keer op keer zijn ze overeind gebleven. Dat geeft aan dat wij alles zorgvuldig hebben gedaan en de rechtbank heeft dat wederom bevestigd."
De Grote Prijs van Nederland in de Formule 1 keerde in 2021 na 36 jaar afwezigheid terug op het circuit in de duinen. Er waren nog wel coronabeperkingen, maar toch bezochten drie dagen lang elke dag 70.000 mensen de trainingen, kwalificatie en race. Ze zagen Max Verstappen winnen. Het contract met de Formule 1 geldt voor drie edities, met een optie voor nog eens twee jaar. De eerstkomende grand prix is gepland van 2 tot en met 4 september.
Hoger beroep
Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB), een van de natuurorganisaties die betoogt dat de Formule 1 de normen voor stikstofuitstoot overschrijdt, kondigde kort na de uitspraak van de rechtbank in hoger beroep te gaan bij de Raad van State. "Wat ons betreft mogen ze die zaak morgen behandelen, want we hebben er alle vertrouwen in dat we die zaak ook winnen", zegt Van Overdijk.
De zaak draaide onder meer om de vraag of de stikstofuitstoot binnen de normen blijft. Volgens de milieuorganisatie klopt de gebruikte stikstofrekensom niet, maar volgens Van Overdijk is er geen twijfel mogelijk. "In de nieuwe vergunning is een emissieplafond opgenomen en die zat in de oude vergunning niet. Dus de natuurorganisaties kunnen dat zelfs als winst beschouwen. Maar het circuit blijft ook volgens de nieuwe voorschriften ruimschoots onder de norm voor stikstofuitstoot. Belangrijk is ook het feit dat we door kunnen met de jaarlijkse exploitatie van het circuit, inclusief de organisatie van de Dutch Grand Prix. Dat evenement zorgt voor een economische impact van vele miljoenen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Oekraïne moet zo snel mogelijk in de Europese Unie worden opgenomen nadat er een eind is gekomen aan de strijd met Rusland. Volgens een belangrijke buitenlandadviseur van het kabinet moet het toetredingsverdrag "uiterlijk" een jaar na het ingaan van een bestand al klaar zijn.
2 uur geledenAXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.
8 uur geledenARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.
15 uur geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
16 uur geleden