'Versoepeling bij sport draagt bij aan betere handhaving regels'
ARNHEM (ANP) - Versoepelingen voor sportbeoefening draagt bij aan een betere handhaving van de coronaregels. Dat zegt NOC*NSF en de sportkoepel steunt daarom de oproep van onder anderen een aantal burgemeesters om lokaal meer beweging mogelijk te maken. "Liever gecontroleerd open terrassen en open sportaccommodaties dan chaotische overvolle parken en natuurgebieden."
"Nu steeds meer duidelijk wordt dat iedereen op zoek is naar mogelijkheden om anderen te ontmoeten en samen met anderen activiteiten te ondernemen, kan dat beter veilig en georganiseerd plaatsvinden", zegt NOC*NSF. "Op en in sportaccommodaties kan er bij sportclubs op een verantwoorde manier ontmoeting plaatsvinden. Sportaccommodaties bieden de fysieke ruimte en begeleiding om activiteiten veilig te faciliteren."
De sportkoepel concludeert opnieuw dat daar nu onvoldoende mogelijkheden voor zijn. "De binnensport zit nog steeds op slot en er geldt buiten een leeftijdsgrens van 26 jaar."
Vreemd
Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal van de KNVB, zegt hierover: "Het is vreemd dat Nederland straks op het terras bier zit te drinken en één miljoen voetballers nog niet onderling wedstrijden kunnen spelen. Hoewel de jeugd al een tijd op de club weer relatief normaal voetbalt, gelden voor één miljoen voetballers beperkingen. Wij staan klaar om iedereen per direct veilig aan het voetballen te kunnen krijgen."
"Wij zien bij onze achterban een beweegachterstand ontstaan en tegelijkertijd een enorme zin om te volleyballen" zegt Guido Davio, directeur van de Nederlandse volleybalbond. "De instroom van jonge leden daalt, waarmee we voor de toekomst het verenigingsleven onder druk zetten. Kinderen krijgen wel gym op school en gaan straks ook weer naar de BSO. Wat ons betreft is het onbegrijpelijk dat alle binnensportaccommodaties dicht blijven en miljoenen binnensporters buitenspel worden gezet."
Simone Volmer, directeur van de basketballbond, sluit zich daarbij aan: "Onze sport staat binnen eigenlijk al een jaar stil. Dat betekent natuurlijk dat veel basketballers niet sporten en daardoor veel minder bewegen, maar er is ook een groot gemis aan sociale ontmoetingen. Het verenigingsleven staat stil, het gebouw is dicht, we zien elkaar niet meer. Juist het teamgevoel wat de teamsport basketbal uniek maakt is er niet. Dit gemis laat zien dat sporten veel meer is dan alleen maar met elkaar bewegen."
Meer uit Sport
LONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
1 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
1 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
6 uur geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
8 uur geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
1 dag geledenZANDVOORT (ANP) - De elektrische raceklasse Formule E bezoekt in 2027 voor het eerst circuit Zandvoort. Er staan twee races gepland, op 18 en 19 juni. Dat meldt de organisatie achter de Formule E, die volgend seizoen uitbreidt naar 21 races, zogeheten E-Prix.
1 dag geleden