'Verrassend goede eerste dag voor raamprostituees op de Wallen'
AMSTERDAM (ANP) - Tot dusver was het een "verrassend goede dag" voor de honderden raamprostituees op de Wallen in Amsterdam. Dat zegt voorzitter Felicia Anna van belangengroep Red Light United woensdagavond. De raamwerkers mogen sinds 1 juli weer klanten ontvangen. "Veel collega's zeggen dat zij meer klanten hadden dan verwacht, dat is goed nieuws."
De honderden raamprostituees op de Wallen in Amsterdam wachten af hoe het verder gaat met de klandizie nu de coronamaatregelen voor sekswerkers zijn versoepeld. Lang niet alle vrouwen zitten alweer op hun stek, maar de meerderheid wel, zegt Felicia. Het zijn vooral de toeristen die er nog niet zijn, al liepen woensdagmiddag er al wel wat Duitsers rond in de rosse buurt.
In de peeskamers gelden dezelfde hygiënevoorschriften die altijd al in acht werden genomen, zoals handen wassen en een condoom gebruiken, maar vanwege corona zijn er wel wat maatregelen bij gekomen, legt Felicia Anna uit. Zo moet de klant voor binnenkomst de bekende vragen beantwoorden: geen klachten die kunnen wijzen op corona? Ook wordt afgesproken of er mondkapjes en/of latex handschoenen worden gedragen. Maar niets is verplicht, het is maar net waar de sekswerker en de klant zich fijn bij voelen.
Geen klachten
Voor zover de voorzitter van Red Light United weet, zijn er woensdag geen klachten binnengekomen over het niet naleven van coronamaatregelen. "We ontvangen in de meeste gevallen vaste klanten", stelt Felicia Anna. "Die weten heel goed dat ze de regels in acht moeten nemen."
Een groot deel van de raamwerkers is zelfstandig ondernemer en kon tijdens de lockdown een Tozo-uitkering (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) aanvragen. Felicia zelf moest haar spaargeld aanspreken: "Ik kon van die uitkering niet eens mijn huishuur betalen." Om toch inkomen te hebben, werd er volgens Felicia Anna tijdens de coronaperiode wel zwartgewerkt, maar niet op grote schaal. Een klein deel van de vrouwen ging terug naar eigen land en is nog niet terug in Amsterdam.
"Het zal wel even duren voor alles weer normaal is", zegt Felicia Anna, maar ze is blij dat ze weer kan werken. Ze wijst erop hoe oneerlijk zij en haar collega's het vonden dat andere contactberoepen als kapper en masseur half mei alweer aan de slag mochten. "Masseurs raken het hele lichaam aan, wij niet. En wat wij wél aanraken is goed beschermd", lacht ze.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
10 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
15 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
17 uur geleden