'Vermeld coronaprik in medicatiedossier'
HOORN (ANP) - De zorgverleners die straks prikken geven tegen Covid-19, zouden de naam van het vaccin en het nummer van de levering waaruit de injectie komt, de zogenoemde batch, moeten opnemen in de medicatiedossiers van de mensen die gevaccineerd worden. De overheid werkt nu nog aan een speciaal registratiesysteem voor de coronaprikken, maar de gewone medicatieregistratie is er geknipt voor, zegt Tjalling van der Schors, bestuurslid van de European Association of Hospital Pharmacists en ziekenhuisapotheker in het Dijklander ziekenhuis in Hoorn, na een bericht in de NRC.
Van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO hoeft omwille van de snelheid niet ieder flesje een scancode te krijgen, maar wel elke doos. Daarin zitten nu, in elk geval bij Pfizer in Groot-Brittannië, honderden flesjes. Bij andere merken zal het om andere hoeveelheden gaan. Een scancode per flesje zou wel zeer gewenst zijn, aldus Van der Schors. "Er komen meerdere vaccins op de markt. Iedereen wordt twee keer gevaccineerd. Je moet echt twee keer hetzelfde vaccin krijgen. Dus niet de eerste keer Pfizer en de tweede van Moderna of een ander merk."
Een zo grondig mogelijke registratie is in elk geval van doorslaggevend belang. "Ik ben ervan overtuigd dat de vaccins veilig zijn als ze officieel toegelaten worden", aldus Van der Schors. Maar mocht het toch nodig zijn, dan moeten de scancodes van die vaccins in de dossiers van de ontvangers staan, stelt hij, zodat deze mensen snel te vinden zijn. Omgekeerd is die levering dan weer goed op te sporen als er bijvoorbeeld ongewenste reacties ontstaan.
Mochten mensen nog geen medicatiedossier hebben, is het volgens Van der Schors "een fluitje van een cent" om er één aan te maken. De apotheken, de openbare en die in de ziekenhuizen, werken er dagelijks mee. Het zou daarom aanbeveling verdienen om prikstations in te richten in samenwerking met apotheken, zegt hij.
Niemand hoeft er overigens akkoord mee te gaan dat zijn of haar dossier gedeeld wordt.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
1 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
2 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
4 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
8 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden