'Verkopen webwinkels naar nieuw record door coronalockdown'
EDE (ANP) - Nederlanders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar tijdens de coronalockdown flink meer online geshopt dan een jaar eerder. Volgens onderzoek in opdracht van onder andere brancheorganisatie Thuiswinkel.org waren de verkopen van webwinkels goed voor meer dan 22 procent van de totale bestedingen in de detailhandel. "Dat is het hoogste percentage ooit gemeten, want normaal schommelt dat rond de 10 procent", zegt Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham.
Er werden in totaal 91,6 miljoen aankopen via het internet gedaan, goed voor een stijging van 31 procent. Hiermee was 7,7 miljard euro gemoeid, wat 26 procent meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. Bijvoorbeeld aan woonartikelen, consumentenelektronica, speelgoed en ook eten werd flink meer uitgegeven.
De verkopen kregen een boost doordat veel niet-essentiële winkels vanwege de lockdown waren gesloten. Voor veel aankopen waren mensen dus aangewezen op webwinkels. Niet alleen waren er bijna 1 miljoen nieuwe onlinekopers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar het gemiddeld besteed bedrag per onlinekoper is ook sterk gestegen.
Buitenlandse webshops
Veel fysieke winkels zijn daarnaast een webwinkel begonnen om toch nog wat omzet binnen te kunnen halen. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wezen volgens de onderzoekers eerder al uit dat er in het eerste kwartaal ruim 4600 webwinkels bijkwamen in Nederland, ten opzichte van ruim 2200 nieuwe in dezelfde periode vorig jaar.
Uit het nieuwe onderzoek komt ook naar voren dat meer consumenten hun onlinebestedingen over de grens deden. Maar ze gaven bij buitenlandse webshops in totaal wel minder uit. "Vorig jaar ging het om 681 miljoen euro, dit jaar om 635 miljoen euro", aldus Ten Ham. Het is volgens haar dus vooral de Nederlandse markt die profiteert van de onlinegroei. Dit komt waarschijnlijk omdat veel buitenlandse aankopen normaal een link met het toerisme hebben, en die sector is juist hard geraakt door de virusuitbraak.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
13 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.
16 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.
19 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Net als in Nederland is rundvlees in de Verenigde Staten duurder dan ooit. Dit komt doordat het aantal runderen dat klaar is voor de slacht in de VS historisch laag is en de aanvoer onder druk staat.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Na de historische prijsstijging van 2024 zijn de cacaoprijzen op de wereldmarkt dit jaar met zo'n 50 procent gekelderd. Dit betekent echter niet dat de prijzen van chocoladerepen en bonbons binnenkort omlaag gaan.
23 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is "volop bezig" met het nasturen van achtergebleven koffers na een storing in een deel van het bagagesysteem, zegt een woordvoerster van de luchthaven zaterdag. Het duurt nog "enkele dagen" voordat iedereen zijn koffer weer terug heeft. "Er wordt hard gewerkt om onze passagiers zo snel mogelijk hun bagage na te leveren", laat ook een woordvoerster van KLM weten.
1 dag geleden