Verkopen kledingketen H&M weer op niveau van voor corona
STOCKHOLM (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De verkopen van de Zweedse kledingketen H&M zitten weer op het niveau van 2019, voor de coronapandemie begon, meldt het bedrijf. Over de maanden september tot en met november zijn de resultaten beter dan eerder werd verwacht. De collecties deden het goed bij klanten, er werden minder spullen met korting verkocht dan normaal en het bedrijf wist de kosten onder controle te houden door bijvoorbeeld winkels te sluiten, verklaart H&M de groei.
De betere resultaten komen voor rekening van de vlak voor de coronapandemie aangestelde nieuwe topvrouw Helena Helmersson. Onder haar beleid werden spullen minder vaak tegen gereduceerde prijs verkocht. Ook pakte ze de grote voorraden aan. Haar eerste wapenfeit bij haar start in 2020 was het verminderen van het aantal winkels van de keten. Dit jaar wil H&M 120 winkels sluiten, met name in bestaande markten. Het concern, waaronder ook de merken Monki, COS en Weekday vallen, heeft wereldwijd zo'n 5000 filialen.
De winst voor belastingen van H&M steeg in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar, dat eind november eindigde, met 64 procent naar 6 miljard Zweedse kroon, omgerekend ruim 571 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 352 miljoen euro. Analisten hadden een iets lagere winst voorspeld. De verkopen stijgen in de eerste twee maanden van het nieuwe boekjaar, dat begon in december, naar verwachting met een vijfde ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. H&M zegt nog altijd last te hebben van de gevolgen van de pandemie in de grotere markten, zoals winkelsluitingen als gevolg van lockdowns door nieuwe besmettingsgolven.
Winkelsluitingen
Zo kampte het bedrijf aan het begin van het vierde kwartaal nog met winkelsluitingen in met name Zuid-Oost Azië, en aan het einde van november met winkelsluitingen in Oostenrijk en Slowakije. Oostenrijk kondigde in die maanden een nieuwe lockdown aan.
De keten wil tegen 2030 de verkopen verdubbeld hebben. Tegelijkertijd wil het bedrijf ook de uitstoot halveren. Ook wil H&M de winstgevendheid van de kledingketen met 10 procent verhogen. Om dit alles te bereiken, gaat de keten meer investeren. Dit jaar zal het investeringsbedrag uitkomen op ongeveer 10 miljard kroon, omgerekend ongeveer 950 miljoen euro.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Nederlanders hebben dit jaar opnieuw een recordaantal Tikkies gestuurd. Ook het gevraagde totaalbedrag lag nog nooit zo hoog als in 2025. Daarmee heeft de betaalapp het oude record van vorig jaar verbroken. Dit meldt ABN AMRO, de eigenaar van Tikkie.
35 minuten geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De bitcoin heeft zijn waarde in 2025 niet kunnen vasthouden, ondanks het cryptovriendelijkere beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Met nog enkele dagen te gaan voor de jaarwisseling, wordt de grootste cryptomunt ter wereld zondag verhandeld voor een kleine 88.000 dollar. Begin dit jaar was de munt nog ruim 93.000 dollar waard.
7 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Pomphouders verspreid over het land hebben extra voorraad ingeslagen, omdat in de laatste dagen van het jaar mogelijk meer automobilisten hun tank willen volgooien. Per 1 januari gaan de brandstofaccijnzen omhoog. Toch verwacht voorzitter Martin van Eijk van pomphoudersbrancheorganisatie Drive geen lange rijen.
10 uur geledenSANTIAGO (ANP/AFP) - In Chili is een nieuw bedrijf opgezet om de winning van lithium op te voeren, een metaal dat wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen en mobiele telefoons. Het gaat om een samenwerking tussen het Chileense staatsbedrijf Codelco, 's werelds grootste koperproducent, en de particuliere mijnbouwer SQM, waarin Chinees kapitaal is geïnvesteerd.
13 uur geledenHAMBURG (ANP/DPA) - De Chaos Computer Club (CCC), naar eigen zeggen Europa's grootste hackerscollectief, heeft in Duitsland opgeroepen tot een maandelijkse Digitale Onafhankelijkheidsdag. De organisatie, die zich hard maakt voor digitale rechten en cyberveiligheid, wil mensen aansporen hun afhankelijkheid van de dominante digitale platforms te heroverwegen.
14 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".
15 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
1 dag geleden