Verkoopdaling Gillette-scheermesjes en Ariel-wasmiddel ten einde
CONNECTICUT (ANP) - Procter & Gamble (P&G) heeft de daling van de verkopen van zijn producten zoals Gillette en Ariel weten te stoppen. De was- en verzorgingsmiddelenfabrikant meldt bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers dat met name naar scheer- en wasmiddelproducten meer vraag was, ondanks hogere prijzen. Door een verkoopdaling van babyproducten zoals Pampers-luiers verkocht het Amerikaanse concern de afgelopen drie maanden net zo veel als aan het begin van vorig jaar.
P&G meldde de afgelopen kwartalen nog telkens dat de verkopen terugliepen. De fabrikant had er last van dat consumenten door de oplopende inflatie op zoek gingen naar alternatieven voor de relatief dure A-merken. In de eerste maanden van dit jaar verhoogde P&G de prijzen met 3 procent op jaarbasis, zonder dat dit ten koste ging van de verkopen.
Daardoor verwacht het bedrijf dit boekjaar, dat loopt tot en met juni, 900 miljoen dollar winst te maken. Eerder werd gerekend op 800 miljoen dollar. P&G profiteert ook van goedkopere grondstoffen vergeleken met de piek als gevolg van de coronacrisis.
Scheerproducten
Het aantal verkochte scheerproducten, waar ook scheerapparaten van Braun toe behoren, steeg met 2 procent. Deze producten kenden met 10 procent de grootste prijsverhogingen. De wasmiddelentak deed het ook beter dan het voorgaande kwartaal. De tak met babyverzorgingsproducten moest 3 procent inleveren. De totale kwartaalomzet steeg iets tot ruim 20 miljard dollar.
Financieel directeur Andre Schulten noemde het consumentengedrag "erg stabiel" in een interview met persbureau Bloomberg. "En het inkopen van grondstoffen is makkelijker geworden na de coronacrisis", verklaarde de Duitser de betere resultaten.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Plastisch chirurgen en cosmetische artsen blijven het oneens met elkaar over wie welke ingreep zou mogen uitvoeren, zoals ooglidcorrecties. De chirurgen vinden dat zij de cosmetische behandelingen moeten doen waarbij 'gesneden' moet worden. Erkende cosmetisch artsen voeren dit soort behandelingen nu ook zelf uit. Bemiddeling door het ministerie van Volksgezondheid om te komen tot eenduidige bekwaamheidseisen voor de cosmetische sector heeft twee jaar lang niets opgeleverd. Demissionair zorgminister Jan Anthonie Bruijn (VVD) gaat het Zorginstituut vragen de impasse te doorbreken.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vele tientallen organisaties tekenen woensdag een zogenoemde Gezondheidsverklaring. Daarmee beloven ze zich in te zetten en plannen te maken voor "langer gezond leven voor iedereen in Nederland", zo melden ze.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid zou meer moeten doen om het risico te verlagen dat mensen dementie krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door iets te doen tegen hoge bloeddruk, diabetes, roken en overgewicht. Volgens de Gezondheidsraad verhogen die namelijk het risico op dementie. Vooral een lagere bloeddruk verlaagt het risico, aldus de onderzoekers.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Mensen uit lagere inkomensgroepen en met een lager opleidingsniveau hebben een slechter gebit, meldt het RIVM in de Monitor Mondgezondheid. Mensen uit deze groepen poetsen minder regelmatig hun tanden en maken minder gebruik van mondzorg.
1 dag geledenMENLO PARK (ANP/RTR) - Meta heeft intern onderzoek naar de mentale gezondheidseffecten van Facebook en Instagram gestopt, nadat het "causaal" bewijs vond dat het gebruik van de socialemediaplatforms een negatieve impact had. Dat blijkt uit niet-gecensureerde stukken in een collectieve rechtszaak die door Amerikaanse schooldistricten is aangespannen tegen Meta en andere socialmediaplatforms.
3 dagen geledenAMSTERDAM (ANP) - In Nederland hebben vorig jaar 444 mensen te horen gekregen dat ze hiv hebben opgelopen. Dat is het virus dat aids kan veroorzaken. Het aantal nieuwe diagnoses daalde jarenlang, bijna twintig jaar geleden waren er zo'n 1200 nieuwe gevallen, maar die afname is in de afgelopen jaren tot stilstand gekomen.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het volgende kabinet moet meer aandacht besteden aan gezond leven. Dat willen bijna veertig organisaties. Ze roepen op om gezond eten en drinken beter beschikbaar en betaalbaarder te maken, en om meer te doen tegen reclame die op kinderen is gericht. Dat doen ze in een collectieve boodschap aan informateur Sybrand Buma.
1 week geleden