Verkoop Amsterdamse afvalverwerker AEB begonnen
AMSTERDAM (ANP) - Geïnteresseerde partijen kunnen vanaf deze donderdag bieden op de Amsterdamse afvalverwerker AEB. De gemeente verkoopt haar belang van 100 procent in het bedrijf, dat de afgelopen jaren vaak in het nieuws was vanwege verscheidene perikelen.
De problemen bij AEB zijn nu voorbij, zegt wethouder Victor Everhardt (Deelnemingen): "AEB en de gemeente zijn er klaar voor en ook de marktomstandigheden maken het mogelijk om de verkoop van AEB te starten. Ik heb alle vertrouwen in een zorgvuldig verkoopproces. De afgelopen tijd heeft AEB bedrijfsmatig en financieel een goede verbeterslag gemaakt."
Op 12 januari gaf het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam al groen licht voor de verkoop en stelde de voorwaarden vast. Zo is de prijs het belangrijkste verkoopcriterium. Maar de gemeente hecht er ook groot belang aan dat gegadigden een langetermijnperspectief bieden, dat "AEB in staat stelt om haar belangrijke rol voor de stad en haar inwoners (afvalverwerking, warmtelevering) te blijven vervullen en verder te verduurzamen". Ook vraagt de verkoper een visie op het inperken van CO2-uitstoot en het behoud van banen bij AEB.
Nieuwe biomassacentrale
Naast de vuilverbrander zit ook de nieuwe biomassacentrale van AEB in het te verkopen pakket. Potentiële kopers kunnen zich tot 17 mei melden.
In 2019 moesten bij AEB vier van de zes verbrandingsovens worden stilgelegd. Door achterstallig onderhoud en problemen tussen personeel en management kon de veiligheid niet worden gegarandeerd. Daardoor vielen inkomsten weg en moest het bedrijf hoge kosten maken voor afvalverwerking elders. Verschillende keren sprong de gemeente bij met aanzienlijke financiële injecties. Ook over de biomassacentrale was het nodige te doen, onder meer over de milieuvergunning.
Schulden
Eind 2019 had AEB een schuld van 226 miljoen euro bij de banken en 147 miljoen euro bij de gemeente. De schulden worden niet 'meeverkocht' maar afgelost zodra het bedrijf is verkocht. Overigens is de totale schuldenlast aan de gemeente vorig jaar afgenomen nadat AEB zijn aandeel van 50 procent in Westpoort Warmte (stadsverwarming) voor 73 miljoen euro aan de gemeente verkocht. Ongeveer de helft van dat bedrag heeft AEB gebruikt om een deel van de bankschulden af te lossen.
Er loopt een raadsenquête naar de gang van zaken bij het bedrijf. Die eindigt naar verwachting in het najaar.
Meer uit Binnenland
LONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
56 minuten geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
10 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
10 uur geleden