Verkoop alcoholvrije wijn in vijf jaar verdrievoudigd
DEN HAAG (ANP) - De vraag naar alcoholvrije wijn neemt sterk toe. Delta Wines, de grootste wijnimporteur van Nederland, zag de vraag de afgelopen vijf jaar verdrievoudigen. In die tijd groeide de verkoop van alcoholvrije wijn in Nederland 40 procent sneller dan reguliere wijn. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) verwacht dat alcoholvrije wijn over vijf jaar mogelijk 20 procent van de wijnomzet in Nederland voor zijn rekening zal nemen.
De brancheorganisatie verwacht dat ook tijdens de jaarwisseling dit jaar aanzienlijk meer alcoholvrije wijn zal worden geschonken. "Alcoholvrije wijn is al een paar jaar bezig met een gestage opmars", zegt KVNW-voorzitter Peter van Houtert. "Slijters kunnen het zich niet meer permitteren om geen alcoholvrije wijn in hun assortiment te hebben." Mensen gaan meer verantwoord met alcohol om, volgens Van Houtert, en de kwaliteit van alcoholvrije wijn is bovendien sterk toegenomen.
Volgens marketingmanager Laura Bron van Delta Wines zijn de technieken om wijn van alcohol te ontdoen, de afgelopen jaren sterk verbeterd. "Er zijn zowel producenten die zich volledig toeleggen op alcoholvrij als traditionele wijnproducenten die alcoholvrij zijn gaan maken." Zij verwijst naar de moeizame ontstaansgeschiedenis van alcoholvrij bier, waar het aanbod pas na jaren sterk toenam. "Hetzelfde zien we nu gebeuren bij alcoholvrije wijn. Er is veel meer te kiezen."
Bewuste keuze jongeren
Vooral de jongere generaties kiezen steeds vaker voor gezondere opties, zegt Laura Bron van Delta Wines. "Jongeren hechten meer waarde aan kwaliteit en ervaring dan aan kwantiteit."
Het zijn vooral mousserende alcoholvrije wijnen die goed verkopen, zegt Van Houtert. "Waarschijnlijk omdat de bubbel in de smaak een en ander camoufleert." De meeste echte wijnliefhebbers halen nog steeds hun neus op voor alcoholvrij, volgens Van Houtert, maar de vraag is hoe lang dat nog gaat duren. Binnen vijf jaar zal alcoholvrij een vijfde van de Nederlandse wijnmarkt uitmaken, voorspelt hij.
Mocktails in trek
Slijterijen zien dit jaar vooral een sterke stijging in de vraag naar kant- en klare mocktails, alcoholvrije cocktails, zegt voorzitter Petra de Boevere van de Koninklijke Slijtersunie. "Vooral de verkoop van alcoholvrije varianten van de Mojito en de Pornstar Martini hebben heel goed verkocht."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak liet vrijdag weinig beweging zien. Beleggers deden het rustig aan na de stevige winstbeurt een dag eerder en kauwden nog na op het rentebesluit van de Europese Centrale Bank (ECB). Die hield donderdag de leenkosten onveranderd en verhoogde de groeiverwachtingen voor de economie van het eurogebied.
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Bouwmarktketen Hornbach heeft de afgelopen maanden opnieuw minder winst geboekt door hogere kosten aan onder meer personeel. Klanten gaven wel weer meer geld uit bij de van oorsprong Duitse doe-het-zelver, onder meer dankzij de opening van nieuwe vestigingen en meer onlinebestedingen.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Stressgerelateerde klachten en griepverschijnselen waren ook dit jaar de belangrijkste oorzaken van ziekteverzuim onder werknemers in Nederland. Dat melden de arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare. Ze zeggen dat het verzuim onverminderd hoog bleef en dat er meer focus moet komen op preventie, bijvoorbeeld door snelle ondersteuning bij mentale en fysieke klachten.
3 uur geledenTOKIO (ANP/BLOOMBERG) - De Bank of Japan heeft het belangrijkste rentetarief in het land verhoogd naar het hoogste niveau in dertig jaar. Met de hogere leenkosten wil de centrale bank de inflatie bestrijden. Ook geeft de Bank of Japan aan dat er meer verhogingen in het verschiet liggen als de omstandigheden dit toelaten.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in december onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen blijft staan op min 21. In november liet het vertrouwen nog de grootste verbetering zien in bijna 4,5 jaar.
3 uur geledenBEAVERTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Sportkledingfabrikant Nike profiteert van een aanhoudende vraag naar zijn hardloopschoenen. Daarmee lijkt het herstelplan van topman Elliott Hill vruchten af te werpen. Nike voert onder meer een grote marketingcampagne om de felle concurrentie van opkomende merken in Noord-Amerika af te weren.
11 uur geledenNEW YORK (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Trump Media & Technology was donderdag een grote winnaar op de beurs in New York. Beleggers zetten het bedrijf achter Donald Trumps socialemediabedrijf Truth Social zo'n 42 procent hoger na aankondiging van een miljardenfusie met TAE Technologies. Dat bedrijf is bezig met de ontwikkeling van kernfusietechnologie.
12 uur geleden