Verkenner Plasterk praat maandag met leiders PVV, BBB, VVD en NSC
DEN HAAG (ANP) - Verkenner Ronald Plasterk begint maandag aan zijn tweede gespreksronde en ontvangt de politieke leiders van PVV, BBB, VVD en NSC. Dat zijn de vier partijen die PVV-voorman Geert Wilders het liefst in een coalitie ziet. Hij schuift als eerste aan, om 11.00 uur. De dag wordt afgesloten met een gesprek met Pieter Omtzigt (NSC) om 15.00 uur. Vorige week heeft de verkenner bijna alle beoogde fractieleiders ontvangen en toen bleek dat hun wensen moeilijk te verenigen zijn.
Vrijdag maakte Plasterk bekend dat hij meer tijd nodig heeft voor de verkenningsfase en daarom niet, zoals eerder gehoopt, op dinsdag 5 december verslag uit kan brengen. Zijn voornemen is om dat volgende week te doen.
De komende dagen gaat de verkenner in gesprek met een deel van de beoogde fractievoorzitters. Die krijgen dan de kans om op elkaars inbreng te reageren. Het is niet bekend of Plasterk nog met andere dan de genoemde partijen in gesprek wil.
In de eerste gespreksronde hebben de beoogd fractieleiders Plasterk een ingewikkelde puzzel voorgelegd. Omtzigt zegt nog niet klaar te zijn voor onderhandelingen over een specifieke coalitie. Daarom stelt hij voor dat twee informateurs een gespreksronde houden met alle politiek leiders om meer duidelijkheid te krijgen over hun prioriteiten en mogelijke meerderheden per thema. De VVD is alleen bereid om de door Wilders gewenste coalitie te ondersteunen als gedoogpartner. Combinaties met GroenLinks-PvdA - de tweede partij in de verkiezingen - liggen niet voor de hand.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
15 uur geleden