'Verdubbeling' evenementen moet CM.com aan verdere groei helpen
BREDA (ANP) - Betalingsdienstverlener CM.com denkt dit jaar veel geld te gaan verdienen aan de weer opengaande samenlevingen. In de reissector worden naar verwachting meer kaartjes voor toeristische attracties verkocht, de klantenservicediensten voor Booking.com trekken aan en het aantal evenementen zal "misschien twee keer zo hoog zijn als in een normaal jaar". "Festivals zijn binnen een uur uitverkocht", zegt topman Jeroen van Glabbeek.
In al die markten is het als chatdienstleverancier begonnen CM.com nu actief. Rond deze tijd begint het Bredase bedrijf met de afhandeling van betalingen voor de Nederlandse ministeries. Bijvoorbeeld als op een ambassade in het buitenland een nieuw paspoort wordt aangeschaft of als een militair eten koopt in een restaurant op het werk.
Ook heeft de topman hoge verwachtingen van de innovatie SoftPOS. Daarmee kan volgens hem een smartphone dienen om pinbetalingen te ontvangen, zonder dat daarvoor een pinapparaat nodig is. Op festivals wil CM.com ook vaker zijn reguliere pinsysteem inzetten bij bijvoorbeeld de drankverkoop. Van Glabbeek: "Vaker met de pinpas betalen en minder met muntjes."
Omzetgroei
Dat moet samen uitkomen op een omzetgroei van minimaal 30 procent dit jaar vergeleken met 2021. "Het eerste kwartaal zijn we echt heel sterk gestart nu. In het tweede kwartaal wordt die groei ietsje moeilijker, omdat we vorig jaar in die periode exponentieel zijn gegroeid." Naar verwachting hebben bijvoorbeeld de diensten die CM.com overheden leverde voor het maken van test- en vaccinatieafspraken hun piek bereikt. Om dit jaar verder te groeien wordt gemikt op gemiddeld elk kwartaal een overname en in diezelfde periode steeds uitbreiden naar een nieuw land. Het in 1999 begonnen bedrijf zit nu in 23 landen.
Vorig jaar is de omzet gegroeid met 67 procent tot 237 miljoen euro. De brutowinst verdubbelde bijna ten opzichte van een jaar eerder naar ruim 61 miljoen euro.
Meer uit Financieel
LONDEN (ANP/RTR) - Unilever overweegt een aantal Britse voedingsmerken te verkopen, waaronder broodbeleg Marmite en mosterdmerk Colman's. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. Ook zou het Britse was- en levensmiddelenconcern overwegen Bovril van de hand te doen, een rundvleesextract waarmee je bouillon kunt maken.
36 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO verwacht de samenwerking met een aantal flexwerkers op de afdeling die financiële criminaliteit zoals witwassen opspoort te beëindigen. Het is nog onduidelijk hoeveel uitzendkrachten en medewerkers van detacheerders weg moeten. Volgens de bank gaat het om een "relatief kleine groep".
37 minuten geledenOSS (ANP) - Het Franse Jacky Perrenot wil het Nederlandse transportbedrijf Vos Logistics overnemen. De stap is onderdeel van een internationaal groeiplan van de Franse transport- en logistiekonderneming. Hoeveel geld met de overname gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.
57 minuten geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Schoenenmerk Dr. Martens verplaatst de productie van een deel van zijn schoenen van Laos naar Vietnam, om de impact van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump te verzachten. Ook is het Britse bedrijf, dat bekendstaat om de hoge laarzen met dikke zolen, van plan de prijzen van sommige van zijn schoenen vanaf volgend jaar te verhogen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor soort investeringen het gaat, zodat investeerders en particuliere klanten beter kunnen zien of het om een duurzame investering gaat.
3 uur geledenMADRID (ANP/RTR/AFP) - Facebook-eigenaar Meta Platforms moet tientallen Spaanse mediabedrijven in totaal 479 miljoen euro betalen voor vermeende overtredingen van regels rond concurrentie bij adverteren en bescherming van consumentengegevens. Dat heeft een Spaanse rechtbank donderdag bepaald.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De teruggetreden hoofdeconoom van ABN AMRO, Sandra Phlippen, wordt het hoofd duurzaamheid bij dezelfde bank. Het is de bedoeling dat ze vanuit die functie duurzaamheid integreert in de kernactiviteiten van ABN AMRO, meldt het financiële concern.
3 uur geleden