'Verdubbeling' evenementen moet CM.com aan verdere groei helpen
BREDA (ANP) - Betalingsdienstverlener CM.com denkt dit jaar veel geld te gaan verdienen aan de weer opengaande samenlevingen. In de reissector worden naar verwachting meer kaartjes voor toeristische attracties verkocht, de klantenservicediensten voor Booking.com trekken aan en het aantal evenementen zal "misschien twee keer zo hoog zijn als in een normaal jaar". "Festivals zijn binnen een uur uitverkocht", zegt topman Jeroen van Glabbeek.
In al die markten is het als chatdienstleverancier begonnen CM.com nu actief. Rond deze tijd begint het Bredase bedrijf met de afhandeling van betalingen voor de Nederlandse ministeries. Bijvoorbeeld als op een ambassade in het buitenland een nieuw paspoort wordt aangeschaft of als een militair eten koopt in een restaurant op het werk.
Ook heeft de topman hoge verwachtingen van de innovatie SoftPOS. Daarmee kan volgens hem een smartphone dienen om pinbetalingen te ontvangen, zonder dat daarvoor een pinapparaat nodig is. Op festivals wil CM.com ook vaker zijn reguliere pinsysteem inzetten bij bijvoorbeeld de drankverkoop. Van Glabbeek: "Vaker met de pinpas betalen en minder met muntjes."
Omzetgroei
Dat moet samen uitkomen op een omzetgroei van minimaal 30 procent dit jaar vergeleken met 2021. "Het eerste kwartaal zijn we echt heel sterk gestart nu. In het tweede kwartaal wordt die groei ietsje moeilijker, omdat we vorig jaar in die periode exponentieel zijn gegroeid." Naar verwachting hebben bijvoorbeeld de diensten die CM.com overheden leverde voor het maken van test- en vaccinatieafspraken hun piek bereikt. Om dit jaar verder te groeien wordt gemikt op gemiddeld elk kwartaal een overname en in diezelfde periode steeds uitbreiden naar een nieuw land. Het in 1999 begonnen bedrijf zit nu in 23 landen.
Vorig jaar is de omzet gegroeid met 67 procent tot 237 miljoen euro. De brutowinst verdubbelde bijna ten opzichte van een jaar eerder naar ruim 61 miljoen euro.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP/BELGA) - Negen op de tien werknemers van Leen Bakker in België dreigen hun baan te verliezen als de noodlijdende meubelwinkelketen in dat land failliet gaat. De Nederlandse keten zette in augustus zijn 44 Belgische winkels te koop. Vakbond ACV meldde woensdag dat ongeveer dertig van de driehonderd werknemers wellicht voor andere ketens kunnen werken die winkels overnemen.
15 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De Amerikaanse tractorfabrikant Deere was woensdag een van de verliezers op Wall Street. Beleggers zetten het aandeel zo'n 5 procent lager nadat de onderneming bij haar kwartaalresultaten met een tegenvallende winstverwachting was gekomen.
16 minuten geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Katjes Group, een Duits snoepbedrijf, is in vergevorderde onderhandelingen voor de overname van het Britse snackmerk Graze. Dat meldt de Britse zender Sky News op basis van ingewijden. Daarmee lijkt Unilever opnieuw een merk te gaan afstoten.
1 uur geledenLONDEN (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Britse regering verhoogt haar begrotingsbuffer naar 22 miljard pond (25 miljard euro), zo werd bekend uit een te vroeg gepubliceerde raming van een rekenkamer van de overheid. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van de speelruimte die het Office for Budget Responsibility (OBR) in maart zag.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/AFP/RTR) - De Europese Commissie heeft de Aziatische webwinkel Shein om informatie gevraagd over de op kinderen lijkende sekspoppen die onlangs op het platform werden aangeboden. De kwestie leidde in Frankrijk al tot veel ophef. Brussel vreest dat er risico's zijn voor consumenten in heel Europa.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Logius, de beheerder van identiteitsverificatiesysteem DigiD, vindt zorgen over een mogelijke Amerikaanse overname onterecht. Volgens het overheidsagentschap is en blijft DigiD Nederlands, ook wanneer clouddienstenleverancier Solvinity wordt overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Kyndryl.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het water uit de kraan wordt voor veel Nederlanders duurder in 2026. Meerdere drinkwaterbedrijven hebben hun tarieven voor volgend jaar bekendgemaakt. Ze verhogen de prijs voor het verbruik, en vaak ook de vaste prijs die klanten betalen voor hun wateraansluiting. Het extra geld zeggen ze nodig te hebben voor investeringen die het gevolg zijn van toegenomen verbruik, klimaatverandering en vervuiling.
3 uur geleden