Verdeeld veiligheidsberaad wil in discussie over mondkapjesplicht
DEN HAAG (ANP) - De voorzitters van veiligheidsregio's zijn verdeeld over een landelijke of lokale mondkapjesplicht. Op het Utrechtse provinciehuis praten de burgemeesters woensdag over de mogelijkheid zo'n draagplicht in te voeren, nadat het Outbreak Management Team hier al een advies over uitbracht.
Ook minister Tamara van Ark (Medische Zorg) schuift aan bij het overleg. In de aanloop er naartoe gaf ze aan op zoek te zijn naar "goede instrumenten" om het virus te bestrijden. Eensgezindheid onder de burgemeesters is niet het belangrijkste punt voor de bewindsvrouw. "Wat ik vooral van belang vind is dat we met elkaar het virus klein krijgen. Dat is in de eerste golf gelukt en met de oplevingen die er nu zijn moet het ook lukken. In de ene regio is het anders dan in de andere regio, maar het is wel van belang dat we met elkaar samen het virus beteugelen."
De burgemeesters blijken hierover vooral verdeeld. Zeker als het gaat over mondkapjes, heeft elke bestuurder zijn eigen idee. Volgens Emile Roemer, burgemeester van Heerlen, is een draagplicht "op dit moment niet nodig. Het zou zomaar kunnen dat we maatregelen moeten nemen maar dan is het eerder reguleren en zorgen dat mensen het weer tussen de oren krijgen dat het nog heel heel belangrijk is dat we ons aan de RIVM-afspraken houden." Het benadrukken van de regels als de 1,5 meter afstand, krijgt volgens Roemer de voorkeur boven het inzetten van mondkapjes.
Geen meerwaarde
Ook Marianne Schuurmans, die als burgemeester van Haarlemmermeer de regio Kennemerland vertegenwoordigt ziet "nog geen meerwaarde van de mondkapjes". Volgens Schuurmans geeft ook het OMT aan "dat het nog niet nodig is". Het advies van het deskundigenteam komt officieel pas later naar buiten.
Burgemeester Roel Sluiter zegt namens de regio Friesland juist wel te denken "dat het een bijdrage kan leveren". Ook Theo Weterings van Tilburg is voorstander van het gebruiken van mondkapjes. Hij wil ook op die manier zien "of het mensen meer bewust maakt dat de regels nog steeds goed gehandhaafd moeten worden".
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiële tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op verschillende plekken in Nederland is brand uitgebroken door blikseminslag. In het hele land geldt code oranje vanwege zware onweersbuien, die gepaard gaan met bliksem.
10 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion in Amsterdam is zaterdagavond voortijdig gestopt wegens het slechte weer. Een bezoeker van het concert heeft dat laten weten aan het ANP.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
13 uur geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
13 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
13 uur geleden