Verdeeld veiligheidsberaad wil in discussie over mondkapjesplicht
DEN HAAG (ANP) - De voorzitters van veiligheidsregio's zijn verdeeld over een landelijke of lokale mondkapjesplicht. Op het Utrechtse provinciehuis praten de burgemeesters woensdag over de mogelijkheid zo'n draagplicht in te voeren, nadat het Outbreak Management Team hier al een advies over uitbracht.
Ook minister Tamara van Ark (Medische Zorg) schuift aan bij het overleg. In de aanloop er naartoe gaf ze aan op zoek te zijn naar "goede instrumenten" om het virus te bestrijden. Eensgezindheid onder de burgemeesters is niet het belangrijkste punt voor de bewindsvrouw. "Wat ik vooral van belang vind is dat we met elkaar het virus klein krijgen. Dat is in de eerste golf gelukt en met de oplevingen die er nu zijn moet het ook lukken. In de ene regio is het anders dan in de andere regio, maar het is wel van belang dat we met elkaar samen het virus beteugelen."
De burgemeesters blijken hierover vooral verdeeld. Zeker als het gaat over mondkapjes, heeft elke bestuurder zijn eigen idee. Volgens Emile Roemer, burgemeester van Heerlen, is een draagplicht "op dit moment niet nodig. Het zou zomaar kunnen dat we maatregelen moeten nemen maar dan is het eerder reguleren en zorgen dat mensen het weer tussen de oren krijgen dat het nog heel heel belangrijk is dat we ons aan de RIVM-afspraken houden." Het benadrukken van de regels als de 1,5 meter afstand, krijgt volgens Roemer de voorkeur boven het inzetten van mondkapjes.
Geen meerwaarde
Ook Marianne Schuurmans, die als burgemeester van Haarlemmermeer de regio Kennemerland vertegenwoordigt ziet "nog geen meerwaarde van de mondkapjes". Volgens Schuurmans geeft ook het OMT aan "dat het nog niet nodig is". Het advies van het deskundigenteam komt officieel pas later naar buiten.
Burgemeester Roel Sluiter zegt namens de regio Friesland juist wel te denken "dat het een bijdrage kan leveren". Ook Theo Weterings van Tilburg is voorstander van het gebruiken van mondkapjes. Hij wil ook op die manier zien "of het mensen meer bewust maakt dat de regels nog steeds goed gehandhaafd moeten worden".
Meer uit Binnenland
NIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
33 minuten geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
4 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
17 uur geleden