Verdediging hoofdverdachte in Mallorcazaak hekelt beeldvorming OM
LEEUWARDEN (ANP) - In het eerste pleidooi van de Mallorcazaak hebben de advocaten van verdachte Sanil B. de beeldvorming van het Openbaar Ministerie rond hun cliënt aan de orde gesteld. "Dit is geen boeman of monster", besloot advocaat Anis Boumanjal zijn pleidooi. Hij riep het hof in Leeuwarden op zijn cliënt als persoon te zien en niet te luisteren naar de onderbuik.
Sanil B. is voor het uitgaansgeweld op Mallorca, waarbij de 27-jarige Carlo Heuvelman in juli 2021 om het leven kwam, vorig jaar tot een celstraf van zeven jaar veroordeeld. Hij zit als enige van de zeven verdachten vast. "Ik vraag u hem niet alleen te beoordelen op deze zwarte bladzijde. U bent zijn laatste kans", pleitte Boumanjal.
Daarvoor had B.'s andere raadsman, Peter Plasman, gesteld dat er aan het bewijsmateriaal van het OM "grote gebreken" kleven. Het bewijs bestaat uit een DNA-spoor op de schoen van B. en een getuigenverklaring.
Onvolledig
De getuige die B. zou linken aan de betrokkenheid bij de dood van Carlo, is volgens zijn verdediging "onbetrouwbaar." Ook zetten zijn advocaten vraagtekens bij het getuigenverhoor door de Spaanse politie. Zo waren er geen gekwalificeerde tolken aanwezig en zouden de verslagen van de verhoren onvolledig zijn.
Volgens de verdediging is het onwaarschijnlijk dat Carlo is overleden door trappen tegen zijn hoofd. Een waarschijnlijker scenario vinden zij dat het dodelijke letsel is ontstaan door de achterwaartse val die Carlo maakte. Mogelijk hebben daarna nog enkele trappen tegen het hoofd bijgedragen aan het letsel.
DNA-spoor
Ook bij het DNA-spoor op de schoen van B. zijn kanttekeningen te plaatsen, zei Boumanjal. Zo is de aangetroffen hoeveelheid DNA erg laag, stelde hij. Dat zou niet stroken met het gegeven dat zijn cliënt "vol en met kracht tegen het hoofd" zou hebben geschopt.
Tot en met maandagmiddag zijn er pleidooien in de zaken van de andere zes verdachten.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam heeft in meerderheid ingestemd met het coalitieakkoord dat PRO Amsterdam en D66 hebben gesloten. Beide coalitiepartijen stemden voor, de oppositie stemde tegen. PRO Amsterdam en D66 hebben samen 25 van de 45 zetels.
53 minuten geledenECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.
3 uur geledenARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.
5 uur geleden