Verdachte van sextortion heeft 'groot schuldgevoel'
DEN HAAG (ANP) - Een 37-jarige man uit Noordwijk die terechtstaat voor onlinemisbruik van achttien meisjes is zijn strafzaak dinsdag begonnen met een spijtbetuiging aan de jonge slachtoffers. Hij was volgens justitie in het bezit van 552 seksueel getinte foto's en 75 video's van de minderjarige meisjes.
"Ik heb een groot schuldgevoel over hetgeen ik de slachtoffers en hun familie heb aangedaan. Dat is met excuses niet weg te nemen", zei Michael L. in de rechtbank in Den Haag, waar hij omringd wordt door slachtoffers en hun ouders.
"Vandaag wil ik verantwoordelijkheid nemen voor mijn daden", zei de verdachte. "Ze zullen bang zijn, boos, onzeker over wat er met de beelden gebeurd kan zijn", verwoordde hij de gevoelens van zijn slachtoffers. "Ik wil benadrukken dat het me enorm spijt."
Winactie
De man zou achttien meisjes hebben verleid tot het sturen van naaktfoto's die justitie schaart onder kinderpornografie. Minderjarige meisjes vanaf 12 jaar wist hij over te halen met een zogenaamde winactie waarbij ze merkschoenen of een telefoon konden winnen, schetste de rechter. Om de schoenen te winnen stuurden de meisjes steeds meer en explicietere foto's.
Het Openbaar Ministerie verdenkt de man ervan dat hij drie jonge slachtoffers liet masturberen om dat vast te leggen op foto en video. Daarbij deed de man zich voor als een knappe 15-jarige jongen.
Slachtofferverklaring
De gevolgen voor de slachtoffers zijn groot, bleek uit de slachtofferverklaringen. Er zijn meisjes die kampen met concentratieproblemen op school, ze halen slechte cijfers en sommigen blijven zitten. Ze durven hun docenten en vriendinnen uit angst niet te vertellen wat hen is overkomen.
Een van de meisjes nam in de rechtszaal zelf het woord. Ze was 13 jaar toen ze de verdachte een naaktfoto stuurde, vertelde ze. "Ik dacht dat hij 15 was. Het leek eerst onschuldig, totdat hij begon te dreigen. Elke dreiging die hij stuurde, voelde als een mes in mijn hart", zei ze. "Ik raakte steeds verder geïsoleerd. Het voelde alsof er geen uitweg was. Ik kreeg gedachten van schaamte en schuld. Ik sloot me af voor familie en vrienden. Elke dag voelde als een wedstrijd. Ik voelde me machteloos."
Strafeis
Het Openbaar Ministerie komt dinsdagmiddag met de strafeis.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden