Verdachte uitbuiting: ik ben geen slavendrijver
DEN BOSCH (ANP) - Een 53-jarige vrouw uit Kamerik die wordt verdacht van jarenlange uitbuiting van een andere vrouw, ontkent deze aantijgingen in alle toonaarden. Volgens haar advocaat is er allesbehalve sprake van uitbuiting, mensenhandel of geweld, integendeel zelfs. "Hier zit geen slavendrijver voor u", zei Marian van D. woensdag in de rechtbank in Den Bosch, tijdens de eerste voorbereidende zitting in de strafzaak.
"Er was sprake van een moeder-dochterrelatie tussen de twee", zei advocaat Nico Meijering. "Ze heeft het vermeende slachtoffer opgevangen, ze wilde haar niet in de steek laten toen ze nergens anders heen kon."
Volgens het Openbaar Ministerie heeft Van D. tussen 2011 en dit jaar een kwetsbare vrouw uitgebuit. Het slachtoffer zou onder erbarmelijke omstandigheden in een chalet op de stoeterij in Kamerik hebben gewoond. "Mensonwaardig", noemde de officier van justitie haar leefomstandigheden. "Daar lusten de honden geen brood van." Het slachtoffer zou daar hebben moeten werken zonder daarvoor betaald te worden. Het zou om een bedrag van bijna vier ton gaan.
Inval in juni
"We hebben het over een kwetsbare vrouw die continu wordt gemanipuleerd, gedenigreerd en klein wordt gehouden als zij de werkzaamheden niet doet zoals het de verdachte blieft", aldus de officier. Als het slachtoffer zou klagen, zou ze "een scheldkanonnade" over haar heen krijgen en zelfs klappen ontvangen.
Eind juni vielen ruim veertig mensen van de politie, arbeidsinspectie, hulpverlening en gemeente binnen op het terrein in Kamerik. Naar verluidt waren meldingen van de buren en een voormalig medewerker aanleiding voor de inval.
Jarenlang ruzie
Volgens Van D.'s advocaat gaat het om buren waar al jaren ruzie mee is en een boze ex-medewerker. "Als we naar de verklaringen van het vermeende slachtoffer kijken, dan blijkt daar geen enkele dwang uit. Ze kon gaan en staan waar ze wilde, niemand dwong haar daar te blijven."
Van D. zit sinds haar arrestatie eind juni vast. Haar advocaat vroeg om haar vrij te laten. Maar de rechtbank ziet nog voldoende ernstige bezwaren om haar in de cel te houden. De volgende zitting is op 20 december, ook dan wordt de zaak nog niet inhoudelijk behandeld.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
2 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
2 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
5 uur geleden