Verdachte uitbuiting: ik ben geen slavendrijver
DEN BOSCH (ANP) - Een 53-jarige vrouw uit Kamerik die wordt verdacht van jarenlange uitbuiting van een andere vrouw, ontkent deze aantijgingen in alle toonaarden. Volgens haar advocaat is er allesbehalve sprake van uitbuiting, mensenhandel of geweld, integendeel zelfs. "Hier zit geen slavendrijver voor u", zei Marian van D. woensdag in de rechtbank in Den Bosch, tijdens de eerste voorbereidende zitting in de strafzaak.
"Er was sprake van een moeder-dochterrelatie tussen de twee", zei advocaat Nico Meijering. "Ze heeft het vermeende slachtoffer opgevangen, ze wilde haar niet in de steek laten toen ze nergens anders heen kon."
Volgens het Openbaar Ministerie heeft Van D. tussen 2011 en dit jaar een kwetsbare vrouw uitgebuit. Het slachtoffer zou onder erbarmelijke omstandigheden in een chalet op de stoeterij in Kamerik hebben gewoond. "Mensonwaardig", noemde de officier van justitie haar leefomstandigheden. "Daar lusten de honden geen brood van." Het slachtoffer zou daar hebben moeten werken zonder daarvoor betaald te worden. Het zou om een bedrag van bijna vier ton gaan.
Inval in juni
"We hebben het over een kwetsbare vrouw die continu wordt gemanipuleerd, gedenigreerd en klein wordt gehouden als zij de werkzaamheden niet doet zoals het de verdachte blieft", aldus de officier. Als het slachtoffer zou klagen, zou ze "een scheldkanonnade" over haar heen krijgen en zelfs klappen ontvangen.
Eind juni vielen ruim veertig mensen van de politie, arbeidsinspectie, hulpverlening en gemeente binnen op het terrein in Kamerik. Naar verluidt waren meldingen van de buren en een voormalig medewerker aanleiding voor de inval.
Jarenlang ruzie
Volgens Van D.'s advocaat gaat het om buren waar al jaren ruzie mee is en een boze ex-medewerker. "Als we naar de verklaringen van het vermeende slachtoffer kijken, dan blijkt daar geen enkele dwang uit. Ze kon gaan en staan waar ze wilde, niemand dwong haar daar te blijven."
Van D. zit sinds haar arrestatie eind juni vast. Haar advocaat vroeg om haar vrij te laten. Maar de rechtbank ziet nog voldoende ernstige bezwaren om haar in de cel te houden. De volgende zitting is op 20 december, ook dan wordt de zaak nog niet inhoudelijk behandeld.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
34 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
3 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
4 uur geleden