Verdachte uitbuiting: ik ben geen slavendrijver
DEN BOSCH (ANP) - Een 53-jarige vrouw uit Kamerik die wordt verdacht van jarenlange uitbuiting van een andere vrouw, ontkent deze aantijgingen in alle toonaarden. Volgens haar advocaat is er allesbehalve sprake van uitbuiting, mensenhandel of geweld, integendeel zelfs. "Hier zit geen slavendrijver voor u", zei Marian van D. woensdag in de rechtbank in Den Bosch, tijdens de eerste voorbereidende zitting in de strafzaak.
"Er was sprake van een moeder-dochterrelatie tussen de twee", zei advocaat Nico Meijering. "Ze heeft het vermeende slachtoffer opgevangen, ze wilde haar niet in de steek laten toen ze nergens anders heen kon."
Volgens het Openbaar Ministerie heeft Van D. tussen 2011 en dit jaar een kwetsbare vrouw uitgebuit. Het slachtoffer zou onder erbarmelijke omstandigheden in een chalet op de stoeterij in Kamerik hebben gewoond. "Mensonwaardig", noemde de officier van justitie haar leefomstandigheden. "Daar lusten de honden geen brood van." Het slachtoffer zou daar hebben moeten werken zonder daarvoor betaald te worden. Het zou om een bedrag van bijna vier ton gaan.
Inval in juni
"We hebben het over een kwetsbare vrouw die continu wordt gemanipuleerd, gedenigreerd en klein wordt gehouden als zij de werkzaamheden niet doet zoals het de verdachte blieft", aldus de officier. Als het slachtoffer zou klagen, zou ze "een scheldkanonnade" over haar heen krijgen en zelfs klappen ontvangen.
Eind juni vielen ruim veertig mensen van de politie, arbeidsinspectie, hulpverlening en gemeente binnen op het terrein in Kamerik. Naar verluidt waren meldingen van de buren en een voormalig medewerker aanleiding voor de inval.
Jarenlang ruzie
Volgens Van D.'s advocaat gaat het om buren waar al jaren ruzie mee is en een boze ex-medewerker. "Als we naar de verklaringen van het vermeende slachtoffer kijken, dan blijkt daar geen enkele dwang uit. Ze kon gaan en staan waar ze wilde, niemand dwong haar daar te blijven."
Van D. zit sinds haar arrestatie eind juni vast. Haar advocaat vroeg om haar vrij te laten. Maar de rechtbank ziet nog voldoende ernstige bezwaren om haar in de cel te houden. De volgende zitting is op 20 december, ook dan wordt de zaak nog niet inhoudelijk behandeld.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
8 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
34 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
36 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden