Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Verdachte uitbuiting: ik ben geen slavendrijver

Verdachte uitbuiting: ik ben geen slavendrijver

DEN BOSCH (ANP) - Een 53-jarige vrouw uit Kamerik die wordt verdacht van jarenlange uitbuiting van een andere vrouw, ontkent deze aantijgingen in alle toonaarden. Volgens haar advocaat is er allesbehalve sprake van uitbuiting, mensenhandel of geweld, integendeel zelfs. "Hier zit geen slavendrijver voor u", zei Marian van D. woensdag in de rechtbank in Den Bosch, tijdens de eerste voorbereidende zitting in de strafzaak.

"Er was sprake van een moeder-dochterrelatie tussen de twee", zei advocaat Nico Meijering. "Ze heeft het vermeende slachtoffer opgevangen, ze wilde haar niet in de steek laten toen ze nergens anders heen kon."

Volgens het Openbaar Ministerie heeft Van D. tussen 2011 en dit jaar een kwetsbare vrouw uitgebuit. Het slachtoffer zou onder erbarmelijke omstandigheden in een chalet op de stoeterij in Kamerik hebben gewoond. "Mensonwaardig", noemde de officier van justitie haar leefomstandigheden. "Daar lusten de honden geen brood van." Het slachtoffer zou daar hebben moeten werken zonder daarvoor betaald te worden. Het zou om een bedrag van bijna vier ton gaan.

Inval in juni

"We hebben het over een kwetsbare vrouw die continu wordt gemanipuleerd, gedenigreerd en klein wordt gehouden als zij de werkzaamheden niet doet zoals het de verdachte blieft", aldus de officier. Als het slachtoffer zou klagen, zou ze "een scheldkanonnade" over haar heen krijgen en zelfs klappen ontvangen.

Eind juni vielen ruim veertig mensen van de politie, arbeidsinspectie, hulpverlening en gemeente binnen op het terrein in Kamerik. Naar verluidt waren meldingen van de buren en een voormalig medewerker aanleiding voor de inval.

Jarenlang ruzie

Volgens Van D.'s advocaat gaat het om buren waar al jaren ruzie mee is en een boze ex-medewerker. "Als we naar de verklaringen van het vermeende slachtoffer kijken, dan blijkt daar geen enkele dwang uit. Ze kon gaan en staan waar ze wilde, niemand dwong haar daar te blijven."

Van D. zit sinds haar arrestatie eind juni vast. Haar advocaat vroeg om haar vrij te laten. Maar de rechtbank ziet nog voldoende ernstige bezwaren om haar in de cel te houden. De volgende zitting is op 20 december, ook dan wordt de zaak nog niet inhoudelijk behandeld.

Meer uit Binnenland

Rijkswaterstaat: bij extreme hitte alleen weg op als dat nodig is

DEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vrijdag alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte. Wie toch de snelweg op gaat, moet zich goed voorbereiden door bijvoorbeeld voldoende water en een paraplu of parasol mee te nemen, aldus Rijkswaterstaat.

1 minuut geleden
Oproep Rode Kruis om 'koele ruimtes' open te stellen

DEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis en Klimaatverbond Nederland roepen eigenaren en beheerders van koele, openbare gebouwen op om de deuren te openen voor mensen zonder verkoelingsopties. Het KNMI heeft voor vrijdag in grote delen van het land code rood afgegeven vanwege de hitte.

49 minuten geleden
Vrijdag voor het eerst code rood in deel van het land om hitte

DE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.

1 uur geleden
Rode Kruis opent gironummer voor hulp aan Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."

2 uur geleden
Staatssecretaris kiest nog geen voorkeursoptie Moerdijk

DEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.

2 uur geleden
Tielen wil van inspectie horen waarom FVD-school is goedgekeurd

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.

2 uur geleden
Koning betuigt medeleven na aardbevingen in buurland Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.

3 uur geleden