Verdachte fatale schietpartij Amsterdam: het was zelfverdediging
AMSTERDAM (ANP) - De 28-jarige man die wordt verdacht van een dodelijke schietpartij in het centrum van Amsterdam op 19 november, zegt dat hij heeft geschoten uit zelfverdediging. Ook verklaart hij dat hij de trekker heeft overgehaald voordat hij zich realiseerde wat er gebeurde. Het slachtoffer dreigde hem neer te steken dan wel te schieten, aldus de verdachte.
Dit bleek dinsdag tijdens de eerste openbare rechtszitting in de strafzaak tegen de verdachte, Mohamed H. uit Middelburg, bij de rechtbank in Amsterdam. Het Openbaar Ministerie is een geheel andere mening toegedaan, op basis van het tot dusver verrichte onderzoek: de schietpartij was het rechtstreeks gevolg van een escalerende ruzie over tonnen aan drugsgeld en H. zou ter plaatse opdracht hebben gekregen het 33-jarige slachtoffer neer te schieten.
Het geweld voltrok zich in een coffeeshop aan de Kloveniersburgwal, nabij de Nieuwmarkt. Het slachtoffer werd met één kogel door het hoofd geschoten en bezweek later aan zijn verwondingen in een ziekenhuis. Twee verdachten gingen ervandoor in een auto.
Excuses
H. meldde zich een dag later bij de politie. Volgens zijn advocaat heeft hij direct bekend dat hij de schutter is geweest en wil hij "maximaal inzicht geven in zijn handelen". Op de zitting herhaalde H. zijn excuses aan de nabestaanden van het slachtoffer. "Uit de grond van mijn hart", aldus H. "Het was geen opzet."
De tweede verdachte is kort na de schietpartij aangehouden in Duitsland. Hij is inmiddels overgeleverd aan Nederland en heeft een eerste verklaring afgelegd. Justitie wil beide mannen samen op de volgende zitting hebben. Die staat gepland op 14 mei.
Conflict duurt voort
Volgens het OM was de medeverdachte "op grote schaal bezig met drugs en geld". Dit zou zijn gebleken uit onderzoek naar de inhoud van zijn telefoon. H. zou al eerder met hem hebben samengewerkt. Justitie meent dat het conflict waar de schietpartij uit voortkwam nog steeds voortduurt.
De rechtbank bepaalde dat H. voorlopig vast blijft zitten.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
17 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
20 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
8 uur geleden