'Verdachte Arnhemse terreurzaak beïnvloed door infiltrant'
ROTTERDAM (ANP) - De advocaat van de terreurverdachte Wail el A., tegen wie in het Arnhemse terrorismeproces een celstraf van 20 jaar is geëist, meent dat er geen bewijs is dat de verdachte in 2018 bij de start van de infiltratie-actie van de politie bereid was een aanslag te plegen. "Die noodzakelijke bewijzen ontbreken", zei de advocaat in het eerste pleidooi van het terrorismeproces dat dinsdag is hervat in de extra beveiligde rechtbank in Rotterdam.
Volgens de raadsvrouw is El A. via hoofdverdachte Hardi N. (36) beïnvloed door de religieuze argumenten die N. via e-mails kreeg aangereikt van een undercoveragent van de AIVD. "De infiltranten hebben N. constant uitgedaagd ook anderen over te halen", verwees de advocate naar diverse e-mails die N. ontving. Daarin zou staan: 'Je moet het niet alleen doen, je moet taken verdelen'.
El A., met 22 jaar de jongste van de zes verdachten, had zelf geen direct contact met de AIVD'er. Hij heeft in de rechtbank verklaard dat hij geen weet had van het voorbereiden van een aanslag, waarvoor hij wordt aangeklaagd. Volgens zijn advocaat hebben AIVD-agenten druk uitgeoefend op N. en heeft deze hoofdverdachte met dezelfde argumenten voor het plegen van een aanslag in Nederland haar cliënt El A. overtuigd. Daarmee is volgens haar sprake van indirecte uitlokking.
Poging tot moord
Alle zes verdachten woonden aanvankelijk het vervolg van het strafproces bij, maar na een pauze in de loop van de ochtend keerden hoofdverdachte Hardi N. en Shevan A. niet terug in de rechtszaal voor het vervolg van het pleidooi. Ze bleven in hun cel.
Het OM eiste vrijdag gevangenisstraffen van 8 tot 20 jaar tegen de groep voor het voorbereiden van een aanslag op vermoedelijk een lhbt-festival. El A. kreeg de hoogste strafeis te horen. Dat komt omdat hij ook wordt verdacht van poging tot moord. Hij richtte een (onklaar gemaakt) wapen op de politie tijdens de arrestatie in september 2018 bij een vakantiepark in Weert. Tegen Hardi N. is 18 jaar celstraf geëist. Zijn advocaat houdt vrijdag 3 juli zijn pleidooi.
Wanneer de rechtbank uitspraak doet, is nog niet bekend.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
30 minuten geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
55 minuten geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
3 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
3 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
10 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
12 uur geleden