Verbod op dragen gebruiksmessen in heel Amsterdam vanaf 1 juli
AMSTERDAM (ANP) - Per 1 juli geldt in de gehele gemeente Amsterdam een messenverbod, schrijft de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema woensdag in een raadsbrief. "Dit betekent dat het naast wapens die in de Wet wapens en munitie zijn verboden ook niet langer is toegestaan om gebruiksmessen in de openbare ruimte te dragen", aldus de burgemeester. Gebruiksmessen zijn bijvoorbeeld koksmessen of hobbymessen.
Het verbod geldt niet voor voorwerpen die zodanig zijn ingepakt dat ze niet direct als steekwapen gebruikt kunnen worden. Maar bijvoorbeeld wel voor "zakmessen en keukenmessen die iemand bij zich draagt en die niet zijn ingepakt", aldus de burgemeester.
Aanleiding voor het messenverbod zijn ernstige steekincidenten in de hoofdstad, met name onder jongeren. "Daarnaast heeft een aantal Amsterdamse scholen verzocht om een helder en duidelijk signaal te kunnen afgeven dat alle messen verboden zijn", schrijft Halsema.
Driehoek
In overleg met de zogeheten driehoek (politie, justitie en burgemeester) is besloten tot een verbod voor de hele gemeente. "Steekincidenten vinden plaats in heel Amsterdam en beperken zich immers niet tot de algemene overlastgebieden", aldus Halsema. Eerder waren delen van het Centrum, Zuidoost, Oost, de Da Costabuurt, de Sarphatiparkbuurt en Teleport aanwezen als messenverbodsgebieden. Een verbod voor de hele stad geeft een "duidelijke, uniforme norm aan", aldus de burgemeester.
Met het verbod kan de politie iemand met een (gebruiks)mes een boete geven en het mes in beslag nemen. "De invoering van een algeheel messenverbod draagt op deze manier bij aan de veiligheid op straat', aldus Halsema. Wel benadrukt ze dat er reden moet zijn om iemand te fouilleren en dat "het messenverbod geen fouilleerbevoegdheid creëert".
Vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid wordt gewerkt aan een wet waarmee het dragen van gebruiksmessen in de openbare ruimte wordt verboden, evenals de verkoop van de messen aan minderjarigen. Vooruitlopend op een landelijk messenverbod, besloten Groningen, Winterswijk, Middelburg en Vlissingen eerder al een algeheel messenverbod in te stellen.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
8 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
9 uur geleden