Veldkamp snapt dat Israël tijdelijk deel Syrië bezet
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft begrip voor het Israëlische militaire ingrijpen in Syrië na de val van het regime van president Bashar al Assad. Israël heeft de afgelopen dagen honderden militaire doelen in het buurland aangevallen en een bufferzone op de Golanhoogte bezet. Dat laatste moet wel tijdelijk zijn, benadrukte minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) in de Kamer.
Hij erkende de veiligheidszorgen van Israël na de onverwacht snelle opmars van de rebellen van Hayat Tahrir al-Sham (HTS) waarvan de leider begon bij terreurgroep Al Qaida. Israël bombardeerde onder meer munitieopslagplaatsen en militaire bases om naar eigen zeggen te voorkomen dat die in handen van "terroristen" zouden vallen.
Ook trokken Israëlische militairen een bufferzone binnen op de Golan waar VN-blauwhelmen toezicht hielden op een wapenstilstand. Israël heeft daar nu defensieve posities ingenomen, zei de minister. "Het moet wel een tijdelijk verschijnsel zijn." Israël heeft de Golanhoogte na de oorlog van 1973 ingenomen.
Bezorgd
Op de vraag van Kati Piri (GroenLinks-PvdA) wat de minister onder tijdelijk verstaat, zei Veldkamp dat dat afhangt van de veiligheidssituatie. Ook moet de houding van omliggende landen dan constructief zijn. Kamerleden van onder meer DENK, GroenLinks-PvdA, Volt en D66 wezen erop dat de Israëlische acties in strijd zijn met het internationaal recht.
Het kabinet is geen voorstander om HTS nu al van de lijst van terroristische organisaties af te halen. Veldkamp wil eerst aanzien hoe de beweging zich ontwikkelt en opstelt. Het kabinet is vooral bezorgd over de minderheden in het land. Er zijn zeker risico's dat het het land nog in chaos en fragmentatie vervalt, aldus Veldkamp.
Syrië heeft meer humanitaire hulp nodig. Minister Reinette Klever van Ontwikkelingshulp "kijkt op dit moment wat er meer kan". Het is volgens de buitenlandminister nog te vroeg om de Nederlandse ambassade in Damascus weer te openen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
12 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden