Veiligheidsregio's piekeren over intocht Sinterklaas
ARNHEM (ANP) - Veel veiligheidsregio's en gemeenten piekeren over de intocht van Sinterklaas op 14 november. Een intocht zoals gewoonlijk geldt als een buitenevenement, waar zeker meer dan 250 bezoekers op afkomen. En dat mag niet volgens de huidige maatregelen tegen het coronavirus. Een aantal gemeenten, zoals Amsterdam, Maastricht, Dordrecht en Almelo, heeft daarom al besloten de komst van Sinterklaas dit jaar anders te vieren. Andere gemeenten wachten nog op een advies van hun veiligheidsregio.
Het Veiligheidsberaad, het samenwerkingsverband van de 25 veiligheidsregio's, gaat niet met een landelijk advies komen, aldus een woordvoerster dinsdag. Het onderwerp staat ook niet op de agenda voor het komende beraad maandag. "Het afgeven van een vergunning voor een evenement is een gemeentelijke zaak. We kunnen ons wel voorstellen dat het handig is om op regionaal niveau dezelfde afspraken te maken", zegt de woordvoerster.
De veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek heeft dat maandag al gedaan: in alle gemeenten van die regio gaan de gebruikelijke intochten niet door. Noord- en Oost-Gelderland denkt deze maand met een besluit te komen, net als de veiligheidsregio Groningen. De regio's wachten op een advies dat is gevraagd aan de GHOR, de overkoepelende organisatie van alle GGD's.
Alle gemeenten die nu al hebben besloten dat de gewone sinterklaasintocht niet door kan gaan, kiezen voor een alternatieve invulling. Zo arriveert sint wel in Amsterdam, maar daar kan waarschijnlijk maar minimaal publiek bij zijn. Haarlem maakt een speciale sinterklaasfilm. In Emmen en Gorinchem zal er wel een sinterklaashuis voor kleine kinderen zijn. In Dordrecht mogen kinderen groepsgewijs op veilige afstand aan boord van de pakjesboot komen. Veel comité's laten de goedheiligman per wijk of buurt aankomen. En de NTR, die de landelijke intocht op televisie verzorgt, denkt nog na over de corona-intocht van 2020.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
9 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
45 minuten geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
2 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
2 uur geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
3 uur geleden