Veiligheidsregio's piekeren over intocht Sinterklaas
ARNHEM (ANP) - Veel veiligheidsregio's en gemeenten piekeren over de intocht van Sinterklaas op 14 november. Een intocht zoals gewoonlijk geldt als een buitenevenement, waar zeker meer dan 250 bezoekers op afkomen. En dat mag niet volgens de huidige maatregelen tegen het coronavirus. Een aantal gemeenten, zoals Amsterdam, Maastricht, Dordrecht en Almelo, heeft daarom al besloten de komst van Sinterklaas dit jaar anders te vieren. Andere gemeenten wachten nog op een advies van hun veiligheidsregio.
Het Veiligheidsberaad, het samenwerkingsverband van de 25 veiligheidsregio's, gaat niet met een landelijk advies komen, aldus een woordvoerster dinsdag. Het onderwerp staat ook niet op de agenda voor het komende beraad maandag. "Het afgeven van een vergunning voor een evenement is een gemeentelijke zaak. We kunnen ons wel voorstellen dat het handig is om op regionaal niveau dezelfde afspraken te maken", zegt de woordvoerster.
De veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek heeft dat maandag al gedaan: in alle gemeenten van die regio gaan de gebruikelijke intochten niet door. Noord- en Oost-Gelderland denkt deze maand met een besluit te komen, net als de veiligheidsregio Groningen. De regio's wachten op een advies dat is gevraagd aan de GHOR, de overkoepelende organisatie van alle GGD's.
Alle gemeenten die nu al hebben besloten dat de gewone sinterklaasintocht niet door kan gaan, kiezen voor een alternatieve invulling. Zo arriveert sint wel in Amsterdam, maar daar kan waarschijnlijk maar minimaal publiek bij zijn. Haarlem maakt een speciale sinterklaasfilm. In Emmen en Gorinchem zal er wel een sinterklaashuis voor kleine kinderen zijn. In Dordrecht mogen kinderen groepsgewijs op veilige afstand aan boord van de pakjesboot komen. Veel comité's laten de goedheiligman per wijk of buurt aankomen. En de NTR, die de landelijke intocht op televisie verzorgt, denkt nog na over de corona-intocht van 2020.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
15 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
54 minuten geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
1 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
4 uur geleden