Veiligheidsberaad praat half augustus over afstand houden
UTRECHT (ANP) - Het Veiligheidsberaad van burgemeesters komt half augustus weer samen met minister Ferd Grapperhaus (Veiligheid) om te praten over wat er moet gebeuren met de 1,5 meterregel. Het afschaffen van deze maatregel valt onder de laatste stap van het openingsplan.
Ook komt het overleg met de 25 burgemeesters van de veiligheidsregio's op 12 juli nog een keer online samen om te bespreken wat te doen als er regionaal of lokaal een nieuwe uitbraak komt. Volgens de minister moet er in zo'n geval maatwerk worden toegepast. "Zodat de rest van het land er zo min mogelijk van meekrijgt." Hoe de burgemeesters en het kabinet dat willen aanpakken, beslissen zij over een paar weken.
Of die lokale uitbraken er komen, blijft gissen. "We weten het niet. Uitsluiten kunnen wij het niet. We moeten dan snel kunnen reageren", zegt André Rouvoet, voorzitter van koepelclub GGD GHOR die meestal bij het beraad aanschuift. "De pandemie is nog steeds gaande. Er zijn best wat onzekerheden. Hoe gaat het straks met de varianten van het virus en hoe werken de vaccins hiertegen", waarschuwt voorzitter van het beraad Hubert Bruls, tevens burgemeester van Nijmegen.
Bij een uitbraak in een verzorgingshuis bijvoorbeeld is maatwerk eenvoudig, zegt hij. Dan gaat iedereen in quarantaine. Bij brandhaarden die zich snel kunnen verspreiden, moeten er lokaal maatregelen komen en houdt het kabinet de landelijke regie.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
39 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden